Як правильно оприлюднити рішення ради і виконкому на офіційному сайті місцевої ради

Автор:  Михайло Шелеп, радник з питань децентралізації та місцевого самоврядування
Регіонального офісу «U-LEAD з Європою» у Рівненській області


Органи місцевого самоврядування мають дотримуватися законодавства про доступ до публічної інформації.

Серед величезного обсягу публічної інформації найбільш вагомими, а відповідно є найчастіше запитуваними, є рішення органів влади. На рівні місцевого самоврядування йдеться про рішення колегіальних органів влади, як-то ради та виконавчого комітету, та розпорядження голови.

Так, згідно з пунктом 2 частини першої статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» розпорядники інформації зобов'язані оприлюднювати «нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником». Частина одинадцята статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» говорить, що «Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов’язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації».

Отже, на ОМС покладено обов’язок оприлюднювати всі (за незначним винятком) рішення їхніх органів та посадових осіб.

Закон України «Про доступ до публічної інформації» дає певні настанови щодо того, як це слід робити, наприклад:

  • Право на доступ до публічної інформації гарантується максимальним спрощенням процедури подання запиту та отримання інформації (пункт 3 частини першої статті 3 закону);
  • Доступ до публічної інформації здійснюється на принципах вільного отримання, поширення та будь-якого іншого використання інформації, що була надана або оприлюднена відповідно до Закону (пункт 2 частини першої статті 4 закону);
  • Розпорядники інформації зобов'язані надавати та оприлюднювати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об’єктивність наданої інформації і оновлювати оприлюднену інформацію (пункт 6 частини першої статті 14 закону).

Виходячи із вищенаведених норм закону, робимо висновок, що при оприлюдненні своїх рішень розпорядники повинні подбати, аби доступ до цієї інформації був вільним та максимально простим,  а сама інформація достовірною та повною.

З іншого боку, якщо аналізувати способи для оприлюднення публічної інформації передбачені для розпорядників частиною першою статті 5 Закону України «Про доступ до публічної інформації», то найбільш простим, вільним, оперативним та таким, що охопить найбільшу кількість громадян, способом є офіційні вебсайти. І хоча, як це дивно не звучить, чинне законодавство не встановлює прямого обов’язку для ОМС мати власний вебсайт, проте, я певен, що у 21 столітті така потреба вже ні в кого не викликає запитань.

Разом із тим, Закон України «Про доступ до публічної інформації» визначає певні вимоги до оприлюднення інформації на вебсайтах розпорядників. Перш за все, такі вебсайти повинні бути офіційними. Тобто, кожен ОМС у своєму рішенні має визначити, що його офіційним вебсайтом є сайт з певною доменною адресою. По друге, при оприлюдненні на офіційному вебсайті інформації розпорядник зобов’язаний вказувати дату оприлюднення документа і дату оновлення інформації (окремо зазначу, що цієї вимоги значна частина розпорядників не дотримується).

Втім виникають практичні питання – як саме, в який спосіб та у якій формі слід оприлюднювати рішення ОМС на вебсайті?

Досі доволі поширеною є практика, коли на вебсайтах органів влади розміщують рішення з підписом керівника та печаткою органу влади. Відповідно, такі рішення оприлюднені у сканованому форматі, наприклад в JPG або PDF. Ще іноді зустрічається практика, що такі рішення додаються на сайт у вкладеному файлі, наприклад у Word, або ж у заархівованій папці.

Чи відповідає такий спосіб оприлюднення інформації описаним вище критеріям максимально простого доступу, вільного отримання, поширення та використання? Чи не є це перешкоджанням у реалізації права на доступ до інформації? Тим паче, що на сьогодні жоден закон чи підзаконний акт не вимагає від розпорядників в такий спосіб «показувати» свої рішення.

Даючи відповіді на ці питання, важливо для себе зрозуміти, яке ж призначення у офіційних вебсайтів органів влади? Адже це не папки із оригіналами документів, це не архів. Вебсайт – це платформа для вільного доступу громадян до інформації розпорядника. Саме в такому напрямку і слід органам місцевого самоврядування розвивати власні вебсторінки.

Якщо закони дають лише загальні вимоги і розуміння, як слід оприлюднювати на вебсайтах публічну інформацію, то ОМС варто взяти на замітку окремі рішення уряду, хоч і не всі вони напряму їх стосуються. Наприклад, Постанова КМУ від 4 січня 2002 р. № 3 «Про Порядок оприлюднення у мережі Інтернет інформації про діяльність органів виконавчої влади» не містить прямих згадок про органи місцевого самоврядування. Однак, радимо ОМС звернути увагу на її зміст, а саме на «Вимоги щодо створення (модернізації) офіційних вебсайтів (вебпорталів) органів виконавчої влади», які є дуже прикладними і для місцевого самоврядування.

Так, пункт 20 цих Вимог говорить, що «Документи, що розміщуються на офіційному вебсайті, рекомендовано публікувати у форматі тексту безпосередньо на вебсторінці та у разі потреби доповнювати файлами із зазначенням їх формату та розміру». А пункт 22 прямо визначає: «Нормативно-правові акти та проєкти нормативно-правових актів розміщуються на офіційному вебсайті у текстовому форматі на вебсторінці, до якого у разі потреби може бути долучено файли інших форматів».

Отже, рекомендованим і, на нашу думку, найкращим способом забезпечити належний доступ громадян до інформації є варіант оприлюднення рішень органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб через їх публікацію у текстовому форматі безпосередньо на вебсторінці сайту. Саме за таких умов громадяни зможуть вільно знайомитися, копіювати, поширювати інформацію без будь яких обмежень. Крім того, такий спосіб оприлюднення рішень допоможе налаштувати на веб-сайті якісну роботу пошукових механізмів. А це, в свою чергу, знову ж таки зробить доступ до інформації простим та вільним.

І тут постає певний виклик не лише для ОМС, а й для бізнесу, який виступає в ролі розробників вебсайтів. Як показує практика, не завжди такі вебплатформи враховують усі вимоги, що стосуються офіційних вебсайтів органів влади. Отож, органи місцевого самоврядування при підготовці технічного завдання для розробників сайтів повинні подбати про те, щоб описані вище підходи до оприлюднення інформації були враховані.  

Тому закликаємо органи місцевого самоврядування керуватися у своїй роботі кращими практиками та рекомендуємо робити свої офіційні вебсайти зручними та зрозумілими для громадян.

І пам’ятайте, законодавство нічого не говорить про вебсайти територіальних громад, натомість неодноразово згадує про офіційні вебсайти органів публічної влади. Виходячи з цього, в кожного ОМС має бути офіційний вебсайт місцевої ради.

Колонка відображає винятково позицію її автора. За достовірність інформації відповідає автор колонки. Точка зору редакції порталу «Децентралізація» може не збігатися з точкою зору автора колонки.
04.01.2022 - 14:17 | Переглядів: 25510
Михайло Шелеп

Автор: Михайло Шелеп

Теги:

участь громадян комунікації електронне врядування

Джерело:

Читайте також:

12 грудня 2024

Молодіжні ради отримали компʼютерну техніку та оснащення для роботи

Молодіжні ради отримали компʼютерну техніку та...

У межах проєкту проєкту «Активна молодь – сильна громада», який за підтримки Проєкту USAID «ГОВЕРЛА» втілює...

12 грудня 2024

12 грудня 2024

Вакансія! Фахівець(чиня) з розвитку спроможності громад

Вакансія! Фахівець(чиня) з розвитку...

Опис контексту SALAR International завершила свої поточні проєкти в Україні (DSP та PROSTO), які були...

11 грудня 2024

Синергетичний підхід: як працює підтримка ветеранів у Калуській громаді

Синергетичний підхід: як працює підтримка...

Як працює механізм підтримки ветеранів війни та членів їхніх сімей на рівні громади, що можна вважати успішними...