Як підвищити ефективність роботи асоціацій органів місцевого самоврядування і що для цього потрібно змінити в законодавстві, обговорили під 6-го Форуму «Ефективне місцеве самоврядування як запорука демократичної та правової держави».
Єлена Дрен’янін, Голова комітету з питань врядування Конгресу місцевих і регіональних влад Ради Європи наголосила на важливій ролі асоціацій органів місцевого самоврядування у впровадженні Європейської хартії місцевого самоврядування, захищаючи інтереси своїх спільнот.
«Процедура консультацій з центральними органами влади – надзвичайно важливий аспект. Консультації є ключовим інструментом для місцевого самоврядування. Саме Хартія згадує консультації у трьох окремих статтях. Національні асоціації можуть служити платформою для консультацій. У грудні 2020 року ми прийняли коментар Конгресу щодо Хартії. Однак є три важливих моменти: місцеві органи влади повинні мати доступ до інформації щодо всіх рішень, які їх стосуються; вони повинні мати можливість висловлювати свою думку; вони повинні мати можливість готувати свої пропозиції та подавати їх на розгляд уряду»,- зазначила Єлена Дрен’янін.
Вячеслав Рубльов, народний депутат України, Голова підкомітету з питань регіональної політики та місцевих бюджетів Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування зосередив увагу на законодавчому регулюванні питання діяльності асоціацій органів місцевого самоврядування і на його прогалинах.
«Робота асоціацій в Україні регламентується двома законами – про місцеве самоврядування і про асоціації. Кожна асоціація, яка діє на сьогодні, має право на життя. І от виникає питання щодо членства, оскільки є громади, які входять до однієї асоціації, і є громади, які є членами декількох асоціацій. Але немає реєстру, який би чітко відображав членство громад в асоціаціях. Мін’юст не може надати такої інформації. Тому потрібно законодавчо регламентувати реєстр членства громад в асоціаціях. Також необхідно знайти спосіб, як асоціації можуть виступати єдиним голосом, лобістом місцевого самоврядування, адже все одно у них одна мета – захист інтересів місцевого самоврядування».- сказав Вячеслав Рубльов.
Заступник Міністра розвитку громад та територій В’ячеслав Негода акцентував, що без активної позиції асоціацій органів місцевого самоврядування децентралізація не мала б успіху. Однак, за його словами, від початку зародження асоціацій в Україні пройшов тривалий період і сьогодні виникли нові умови і виклики.
«Тому треба спільно подумати над тим, як підвищити ефективність роботи асоціацій. Це дуже важливо. Найперше питання - яким чином відстоювати інтереси місцевого самоврядування перед центральною владою. От тут важливо щоб асоціації були ефективними партнерами. Скільки буде асоціацій – це питання закону. Важливо мати один потужний консолідований голос, який побудований на компромісі місцевого самоврядування різних рівнів, щоб відстоювати їх на центр рівні», - наголосив В’ячеслав Негода.
За словами Олександра Корінного, голови Асоціації об’єднаних територіальних громад, Новоукраїнського міського голови, проблеми з консолідованим голосом все таки є.
«Чи могли співпасти інтереси маленьких та великих міст? Ні. Чи потрібна партизація виборів? Ми виступали проти. До нас не дослухалися. У керівництві Конгресу місцевих та регіональних влад немає голів маленьких громад. Нам все одно потрібен Конгрес, який би висловив голос усіх асоціацій. Їх багато, і це добре. Для мене асоціація – певний профком. Інша річ, коли громада може приймати різні політичні рішення в різних організаціях. Давайте обмежимо членство громад у правліннях асоціацій. Але не обмежуйте загалом членство у різних асоціаціях. Щось є добре нас, а щось – в інших», - сказав голова Асоціації об’єднаних територіальних громад.
В свою чергу, виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слобожан звернув увагу на те, що Асоціація міст представляє інтереси всіх громад.
«У нашій асоціації 954 муніципалітети, і це відкрита інформація. Вони працюють через 4 палати: великих міст, малих міст, середніх міст і сільських територій. Кожна висуває своїх представників. У цьому є баланс інтересів, тобто ми не лобіюємо інтереси великих міст. Наприклад, Київ, захищаючи малі громади, часто йде проти своїх інтересів, на користь малих громад – як, наприклад, у випадку з ПДФО», - зазначив Олександр Слобожан.
За словами В’ячеслава Негоди, питання членства органів місцевого самоврядування в тій чи іншій асоціації можна вирішити і без закону, якщо буде на те воля самих асоціацій.
«Не так багато в нас органів місцевого самоврядування - 1420 місцевих рад, 119 районних рад, і обласні ради. Якщо є згода асоціацій, ми готові в рамках міністерства елементарно розписати, хто в якій асоціації і будемо бачити саму картину. Це потрібно. Бо закон говорить про те, що можна бути членом лише однієї асоціації відповідного рівня. Рівнів в нас три. Можна над тим працювати, якщо асоціації цього захочуть».
Щодо регіональних асоціацій, за словами заступника Міністра, на тому рівні достатньо мати збори представників територіальних громад чи районних і обласних рад, які вирішують спільні проблеми.
«Створювати ще якісь юридичні особи не обов’язково. Також органи місцевого самоврядування можуть діяти в рамках міжмуніципального співробітництва», - сказав В’ячеслав Негода.
Ігор Абрам’юк, директор з розвитку Всеукраїнської асоціації громад перелічив позиції Асоціації щодо законодавчих змін.
«Ми хотіли б, щоб зміни не обмежували можливість вступу до асоціацій, а відповідали Європейські Хартії. По-друге, треба визначити критерії всеукраїнського статусу. Наразі це невизначено. По-третє, треба посилювати норми стосовно співпраці асоціацій з органами державної влади. Наш профільний комітет ніколи не забуває про нас, але далеко не всі комітети так роблять. Останніми роками місцеве самоврядування на засіданнях уряду представляє тільки Асоціація міст. Це неправильно. Ми також проти партизації виборів, однак це не означає не чути депутатський корпус. У нас не асоціація голів громад, і багато представництв очолюють місцеві депутати», - сказав директор з розвитку Всеукраїнської асоціації громад.
Також, за його словами, держава мала би підтримувати асоціації за рахунок держбюджету, бо вони забезпечують сталість суспільних реформ. З такою позицією погодилися не всі асоціації, а заступник Міністра розвитку громад та територій запропонував таку державну підтримку через механізми долучення асоціацій до реалізації державних програм.
«Державна підтримка асоціацій не один рік дискутується. Основна державна підтримка асоціацій полягає в тому, що держава дає право створювати асоціації і вони повинні використати це право, як про це говорить Європейська хартія місцевого самоврядування. Також це питання можна розвивати в контексті виконання асоціаціями державних програм, на які виділяються кошти. Так є в багатьох країнах. І так може бути в нас», - сказав В’ячеслав Негода.
Фото: Програма Ради Європи «Децентралізація і реформа публічної адміністрації в Україні»
11-12 листопада 2021 року проходить 6 Форум «Ефективне місцеве самоврядування як запорука демократичної та правової держави» (далі – Форум). Форум організовано Комітетом Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, Міністерством розвитку громад та територій України, Донецькою обласною державною адміністрацією, Луганською обласною державною адміністрацією, Львівською обласною державною адміністрацією за сприяння та підтримки Програми Ради Європи «Децентралізація і реформа публічної адміністрації в Україні».
Теги:
асоціації ОМС В'ячеслав Негода Олександр Корінний Ігор Абрам’юк Олександр Слобожан
Джерело:
Пресцентр ініціативи "Децентралізація"
12 грудня 2024
Вакансія! Старший(а) експерт(ка) із...
Опис контексту SALAR International завершила свої поточні проєкти в Україні (DSP та PROSTO), які були...
12 грудня 2024
Вакансія! Фахівець(чиня) з розвитку спроможності громад
Вакансія! Фахівець(чиня) з розвитку...
Опис контексту SALAR International завершила свої поточні проєкти в Україні (DSP та PROSTO), які були...
11 грудня 2024
Синергетичний підхід: як працює підтримка ветеранів у Калуській громаді
Синергетичний підхід: як працює підтримка...
Як працює механізм підтримки ветеранів війни та членів їхніх сімей на рівні громади, що можна вважати успішними...
11 грудня 2024
Перезавантаження ветеранської політики: досвід Чорноморська
Перезавантаження ветеранської політики: досвід...
Повертаючись із поля бою в рідну громаду, ветерани стикаються з різними викликами: реабілітація, працевлаштування,...