Адмінпослуги соцзахисту необхідно поетапно делегувати усім громадам, - експертна думка

Здобутки та проблеми розвитку системи надання адміністративних послуг в Україні обговорили сьогодні в Києві експерти в ході тематичної пресконференції.

Захід провів Центр політико-правових реформ за підтримки міжнародного фонду «Відродження».

Експерти відзначили, що за останні півтора роки в Україні сталося чимало змін: децентралізаційна реформа, внаслідок якої утворились нові громади та змінились межі районів, прийняття нового Закону у сфері адмінпослуг, що передбачає багато змін у розбудові мережі ЦНАП та їх роботі, реєстрація у Верховній Раді законопроєкту про адміністративний збір (4380), ініціативи Мінцифри з «діджиталізації» послуг у сфері реєстрації місця проживання тощо. Але на практиці виникає чимало проблем, які потребують уваги.

Віктор Тимощук, заступник Голови правління Центру політико-правових реформ наголосив на важливості децентралізації адміністративних послуг. Адже вона, за словами експерта, територіально наближує ці послуги до споживачів, полегшує інтеграцію цих послуг у ЦНАП і їх швидке надання.

Відзначивши окремі позитивні результати у проведенні цієї політики в Україні, Віктор Тимощук звернув увагу і на проблемні аспекти.

«Дуже радію нещодавньому ухваленню Верховною Радою законопроєкту 4382. Адже відтепер ключові повноваження з реєстрації актів цивільного стану належать усім громадам. Вони зможуть швидко інтегрувати ці послуги до ЦНАП та надавати у комплексі з іншими послугами, а також головне – повернути послуги РАЦС у старостинські округи. Водночас невизначеною залишається ситуація із адмінпослугами соцзахисту (АПСХ). Уряд задекларував, що ці повноваження будуть закріплені за новим центральним органом виконавчої влади - Нацсоцслужбою. А для органів місцевого самоврядування відводиться лише функція прийняття заяв від громадян. І досі невизначеною є роль колишніх міст обласного значення. Тому ЦППР закликає Уряд розглянути децентралізовану модель надання адмінпослуг соцзахисту шляхом поетапного делегування цих повноважень усім територіальним громадам», - сказав експерт.

Він також зауважив, що попри велику активність Міницфри у сфері адмінпослуг, є відчутним брак дієвої комунікації з експертами неурядових організацій та асоціацій органів місцевого самоврядування. Багато суттєвих пропозицій, за словами Віктора Тимощука, ігноруються, як-от у питанні політики децентралізації повноважень з надання адмінпослуг законопроекту “Про адміністративний збір” (4380) чи критерії територіальної доступності до ЦНАП. Не враховано пріоритет “старих райцентрів” у субвенції на ЦНАП та ін.

Яніна Казюк, експертка з фінансів та інструментів місцевого і регіонального розвитку наголосила на необхідності врегулювання на рівні закону сфери оплати за адміністративні послуги та закликала підтримати законопроєкт № 4380 «Про адміністративний збір».

«Суттєвою проблемою для органів місцевого самоврядування є недостатність надходжень від адмінпослуг у місцеві бюджети. Головна причина цієї ситуації полягає у тому, що окремі розміри плати за адмінпослуги чи прирівняні дії не переглядалися з 1993 року, як-от сфера РАЦС, «нотаріальні дії» ОМС. А окремі послуги були завжди або стали безкоштовними. Водночас, справедливо, щоб саме конкретний отримувач послуги компенсував принаймні частину видатків на надання послуги, а не покривати їх коштом усіх платників податків. Отже, сьогодні необхідно створити зрозумілий та прозорий механізм з нарахування плати за адміністративні послуги. Проблему можна вирішити шляхом прийняття єдиного законодавчого акта з визначенням чітких раціональних розмрів адмінзборів за базові адмінпослуги. Саме таким законодавчим актом може стати проект Закону про адміністративний збір № 4380», - сказала Яніна Казюк.

Євген Школьний, експерт Центру політико-правових реформ звернув увагу на недоліки пропозицій Мінцифри з реформування системи реєстрації місця проживання в Україні. Зокрема, експерт вважає, що внесений до Верховної Ради законопроєкт № 5463 не вирішить головну проблему – не змінить застарілу модель такої реєстрації.

«Щонайменше 6,8 млн осіб в Україні проживають не за місцем своєї реєстрації. Це пов’язано з тим, що нам у спадок від СРСР дісталась «дозвільна» модель «прописки», за якої людині необхідно приносити стопку документів, щоб довести органу своє право проживання у житлі, щоб його зареєструвати. Законопроєкт від Мінцифри, який чомусь замість Уряду зареєстрували депутати, цю проблему не вирішує. Так, дійсно, він містить низку прогресивних норм. Зокрема, передбачає можливість реєстрації адреси проживання в режимі онлайн, не зобов’язує призовників та військовозобов’язаних подавати військовий квиток для реєстрації, а також актуалізує розміри адмінзборів у цій сфері. Однак інших змін законопроєкт не передбачає. Але нам потрібно вводити декларативну модель “прописки” – таку, як у країнах Європи. Без зайвої бюрократії і стосів документів.  Водночас потрібно надійно захистити і права власників житла, а саме – від фальшивих реєстрацій. Вони повинні мати можливість швидко виписувати інших осіб з свого житла, а не так як зараз – тільки через суд. Все це передбачає альтернативний законопроєкт 5463-1», - пояснив Євген Школьний.

Експерти наголосили, що вищевказані реформи передбачені урядовими стратегіями та указами Президента України.

Більше інформації – на сайті ЦППР.

Запис пресконференції переглянути ТУТ.

 
 
 
18.06.2021 - 14:15 | Переглядів: 2043
Адмінпослуги соцзахисту необхідно поетапно делегувати усім громадам, - експертна думка

Теги:

ЦНАП Яніна Казюк Віктор Тимощук

Джерело:

Поділитися новиною:

Коментарі:

Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

29 липня 2021

Президент підписав закон про розвиток інституту старост

Президент підписав закон про розвиток інституту...

Сьогодні, 29 липня, Президент України підписав Закон про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку...

29 липня 2021

XVІ Муніципальний форум: День Діалогу - онлайн-трансляція

XVІ Муніципальний форум: День Діалогу -...

В Одесі триває XVІ Український муніципальний форум, який традиційно зібрав прихильників муніципального руху для...

29 липня 2021

Як адміністративна реформа в Естонії підсилює місцеве самоврядування

Як адміністративна реформа в Естонії підсилює...

Автор: Ріво Нооркиів, виконавчий директор Центру консалтингу та навчання «Geomedia» Ріво Нооркиів останні кілька...

29 липня 2021

На цьому етапі земельної реформи основне завдання громад – інвентаризація та реєстрація земель, - Роман Лещенко

На цьому етапі земельної реформи основне...

Виступаючи на Всеукраїнському форумі «Україна 30. Децентралізація», міністр аграрної політики Роман Лещенко відповів...

28 липня 2021

Механізм сплати ПДФО та інші бюджетні питання громад: В’ячеслав Негода озвучив пропозиції Мінрегіону

Механізм сплати ПДФО та інші бюджетні питання...

Мінрегіон вніс на розгляд Уряду проєкт змін до Податкового кодексу. Цим проєктом міністерство пропонує в наступному...