Законодавчі підстави створення Служби у справах дітей в територіальній громаді

Автор: Валерій Мікуліч, радник із питань децентралізації та місцевого самоврядування
Житомирського регіонального офісу Програми «U-LEAD з Європою»


Чинне законодавство передбачає створення Служби у справах дітей для забезпечення  соціального захисту і захисту особистих, майнових, житлових прав та інтересів дітей у територіальних громадах, на території яких вони проживають.

Пунктом 2, 2-1 пункту «б» частини першої статті 34 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження, зокрема:

  • забезпечення здійснення передбачених законодавством заходів щодо поліпшення житлових і матеріально-побутових умов, зокрема, дітей, що залишились без піклування батьків, на виховання в сім’ї громадян;
  • вирішення відповідно до законодавства питань надання соціальних послуг особам та сім’ям із дітьми, які перебувають у складних життєвих обставинах та потребують сторонньої допомоги;
  • забезпечення утримання та виховання дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах.

Пунктом 1 частини другої статті 38 Закону №280/97-ВР передбачено, що до відання виконавчих органів міських (за винятком міст районного значення) рад, крім повноважень, зазначених у пункті «б» частини першої цієї статті, належить утворення служб у справах дітей та спостережної, спрямування їх діяльності.

Статтею 1 Закону України від 24.01.1995 №20/95-ВР «Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи» визначено, що у здійсненні соціального захисту і профілактики правопорушень серед дітей беруть участь у межах своєї компетенції інші органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації незалежно від форми власності, окремі громадяни.

Крім того, у статті 7 Закону України від 13.01.2005 №2342-IV «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до їх компетенції, визначеної законом, забезпечують вирішення питань щодо:

  • встановлення опіки і піклування, створення інших передбачених законодавством умов для виховання дітей, які внаслідок смерті батьків, позбавлення батьків батьківських прав, хвороби батьків чи з інших причин залишилися без батьківського піклування, а також для захисту особистих, житлових і майнових прав та інтересів дітей та осіб із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

Також, ряд постанов Кабінету Міністрів України встановлюють законодавчі підстави щодо створення відповідної Служби в територіальній громаді. Так, відповідно до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України  від 24.09.2008 № 866 «Порядок провадження органами опіки та піклування діяльності, пов’язаної із захистом прав дитини» безпосереднє ведення справ і координація діяльності стосовно захисту прав дітей, зокрема дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, дітей, які постраждали внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, покладаються на служби у справах дітей районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, сільських, селищних рад об`єднаних територіальних громад.

Згідно з пп. 3, 7 постанови Кабінету Міністрів України від 03.10.2018 № 800 «Деякі питання соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставина, у тому числі таких, що можуть загрожувати їх життю та здоров’ю», суб’єктами виявлення та/або організації соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах», є, серед інших, органи місцевого самоврядування (структурні підрозділи виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад, сільських, селищних рад об’єднаних територіальних громад з питань освіти, охорони здоров`я, соціального захисту населення тощо), служби у справах дітей.

Відповідно до пункту 7 постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2020 № 585 «Про забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах», сільські, селищні, міські голови, а також старости сіл і селищ, визначені за рішенням місцевої ради об’єднаної територіальної громади, несуть персональну відповідальність за забезпечення виявлення дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, випадків жорстокого поводження з ними, виникнення безпосередньої загрози життю або здоров’ю дитини, надання таким дітям допомоги в межах повноважень і своєчасне інформування про них відповідних суб’єктів.

Як вбачаємо з положень цих постанов, створення у територіальній громаді відповідної Служби у справах дітей, яка забезпечить виконання всіх функцій, передбачених чинним законодавством щодо соціального захисту дітей – це персональна відповідальність сільських, селищних та міських голів.

Також для територіальних громад важливо при формуванні організаційної структури створити Службу у справах дітей як виконавчий орган (юридичну особу публічного права), оскільки, відповідно до пункту 14 постанови КМУ від 30.08.2007 N 1068 «Про затвердження типових положень про службу у справах дітей» служба  у справах дітей є  юридичною  особою,  має  самостійний   баланс, рахунки  в органах Казначейства, печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням.

Щодо штатної чисельності такої Служби, законодавець в Законі України від 24.01.1995 № 20/ 95-ВР «Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей» встановив, що штатна чисельність працівників служб у справах дітей виконавчих органів сільських, селищних рад відповідних територіальних громад встановлюється з розрахунку: один працівник служби не більше ніж на одну тисячу дітей, але не менше одного працівника на об’єднану територіальну громаду. Відповідно до частини 8 статті 4 Закону № 20/95-ВР центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері усиновлення та захисту прав дітей, орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері сім’ї та дітей, служби у справах дітей мають права юридичної особи.

11.06.2021 - 09:43 | Переглядів: 976
Законодавчі підстави створення Служби у справах дітей в територіальній громаді

Теги:

молодь

Джерело:

Поділитися новиною:

Коментарі:

Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

22 червня 2021

Фінансова сторона надання адмінпослуг соціального характеру в громадах  

Фінансова сторона надання адмінпослуг...

Автор: Яніна Казюк, доктор наук з державного управління, експерт з фінансів та інструментів регіонального і місцевого...

22 червня 2021

Анонс! 6 липня відбудеться круглий стіл «Доступні адміністративні послуги як індикатор реформи децентралізації»

Анонс! 6 липня відбудеться круглий стіл...

6 липня об 11:00 комітет з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та...

22 червня 2021

Теорія та практика вдосконалення послуг місцевого самоврядування. Посібник для територіальних громад 

Теорія та практика вдосконалення послуг...

Посібник розроблений у рамках Програми USAID «Децентралізація приносить кращі результати та ефективність» (DOBRE) за...

18 червня 2021

У Новосанжарській громаді збудували Дія Центр за шведським проєктом

У Новосанжарській громаді збудували Дія Центр...

18 червня відбулося урочисте відкриття новозбудованого Дія Центру (ЦНАП) у Нових Санжарах Полтавської області....

18 червня 2021

Формула розподілу освітньої субвенції. Що чекати громадам?

Формула розподілу освітньої субвенції. Що...

Що громадам важливо знати про оновлену формулу розподілу освітньої субвенції? Про це розповів під час вебінару DECIDE...