Послуги РАЦС повертаються в усі громади

Автор: Віктор Тимощук, Центр політико-правових реформ

 

24 травня Президент підписав Закон щодо забезпечення права громадян на доступ до державної реєстрації актів цивільного стану у зв’язку з укрупненням територіальних громад (колишній законопроект 4382).


Цей досить простий крок важко переоцінити. Адже він одночасно вирішує відчутну проблему та дає нові можливості громадам.

Проблема була пов’язана з відсутністю повноважень у сфері РАЦС в колишніх міст обласного значення. З дня опублікування закону усі громади отримали рівні повноваження щодо реєстрації народження, шлюбу, смерті.

 

Що далі?

1. Важливо, щоб кожна громада, яка досі не виконувала повноважень у сфері РАЦС або втратила їх після укрупнення, - взяла такі повноваження.

Для цього треба визначити відповідальний виконавчий орган місцевої ради та уповноважити посадових осіб такого органу на цей напрямок. В тому числі треба визначити посадову особу, відповідальну за зберігання бланків свідоцтв.

2. Другим важливим кроком є забезпечення доступності послуг РАЦС у колишніх сільських,  селищних, міських радах, що увійшли до складу укрупненої територіальної громади з містами обласного значення. Найпростішим варіантом є уповноваження старост. 

Але також це можуть бути адміністратори ЦНАП (на віддалених робочих місцях) чи інші посадові особи виконавчих органів. Усі можливості, в тому числі номерні гербові печатки для достатньої кількості посадовців законодавством передбачені. Отже, послуги РАЦС тепер повинні повернутися у всі громади і надаватися швидко як і до укрупнення.

ОМС можуть скористатися рекомендаціями експертів Програми «U-LEAD з Європою», де все детально розписано (але з «коригуванням», що і колишні міста обласного значення вже отримали ці повноваження) та наданими зразками рішень (Про здійснення повноважень у сфері державної реєстрації актів цивільного стану).

3. Також важливо, щоб ці три прості, але одночасно найпотрібніші людям послуги РАЦС брали і ОМС у старих райцентрах та власне у колишніх містах обласного значення, навіть попри існування там відповідних підрозділів Мін'юсту. Особливо це актуально для якісного функціонування ЦНАП. Адже ці послуги відтепер можуть легко надаватися безпосередньо у ЦНАП, без зайвих передач документів і невідкладно.

Це також відкриває нові можливості ЦНАП надавати комплексні послуги (групи послуг), що випливають від таких життєвих подій як народження, шлюб, смерть. Адже з них часто випливають і реєстрація місця проживання, паспортні послуги, державні допомоги та субсидії тощо. Власне з послугами РАЦС ЦНАП набуває нової якості.

4. Не критично, що на цьому етапі зберігається дублювання функцій ОМС з Мін'юстом. В міру зменшення навантаження на органи Мін'юсту держава зможе оптимізувати їх територіальну мережу та чисельність. На перспективу самому Мін'юсту не будуть потрібні підрозділи ДРАЦС, оскільки завданням міністерства є формування державної політики, а не поточне адміністрування.

5. До речі, останнім часом з’являється  інформація, що окремі громади, які десятки років виконували повноваження РАЦС, позбавляються доступу до автоматизованого робочого місця ДРАЦС в частині реєстрації народження дитини. Наразі не зрозуміло, на якій підставі це відбувалося. Можливо, так стимулюється загалом правильний проект «єМалятко».

Але треба наголосити, що і людині у сільській місцевості краще, і працівнику ОМС легше самому зареєструвати народження дитини і одразу видати свідоцтво про народження, аніж їздити за документом до райцентру в Мін'юст.

За законом – це повноваження територіальних громад, і жоден державний орган не може чинити перешкод у виконанні повноважень іншим органом влади (ОМС). Комплексні послуги повинні впроваджуватися з розумом, і мати альтернативний характер на вибір споживача.

 

Отже, шановні очільники органів місцевого самоврядування, повертайте послуги РАЦС у громади, робіть їх близькими та швидкими для своїх мешканців. Можливості у Вас.

Мін'юст же хочеться попросити про максимальну конструктивну позицію і допомогу ОМС.

Безпрецедентна підтримка парламенту за цей Закон (343 голоси «за») вимагає такої ж консолідованої реалізації закону в життя.

Колонка відображає винятково позицію її автора. За достовірність інформації відповідає автор колонки. Точка зору редакції порталу «Децентралізація» може не збігатися з точкою зору автора колонки.
25.05.2021 - 08:34 | Переглядів: 23396
Віктор Тимощук

Автор: Віктор Тимощук

Теги:

адміністративні послуги Віктор Тимощук

Читайте також:

05 лютого 2025

У січні до місцевих бюджетів перерахували 12,5 млрд грн трансфертів з держбюджету

У січні до місцевих бюджетів перерахували 12,5...

У січні 2025 року Мінфін перерахував місцевим бюджетам 12,5 млрд грн міжбюджетних трансфертів, що становить 73,4%...

05 лютого 2025

На Одещині презентували оновлену Стратегію відновлення та розвитку до 2027 року

На Одещині презентували оновлену Стратегію...

Стратегія відновлення та розвитку до 2027 року - це не просто документ, а дорожня карта для економічного, соціального...

05 лютого 2025

Польща допоможе Україні готувати експертів з євроінтеграції

Польща допоможе Україні готувати експертів з...

Сілезьке воєводство (Польша) готове стати майданчиком для підготовки українських регіональних фахівців з...

05 лютого 2025

Порадник для громад: як створити у громаді піклувальну раду закладів освіти

Порадник для громад: як створити у громаді...

Як створити у громаді піклувальну раду закладів освіти як консультативно-дорадчий орган при ОМС? Який її функціонал...