Послуги РАЦС повертаються в усі громади

Автор: Віктор Тимощук, Центр політико-правових реформ

 

24 травня Президент підписав Закон щодо забезпечення права громадян на доступ до державної реєстрації актів цивільного стану у зв’язку з укрупненням територіальних громад (колишній законопроект 4382).


Цей досить простий крок важко переоцінити. Адже він одночасно вирішує відчутну проблему та дає нові можливості громадам.

Проблема була пов’язана з відсутністю повноважень у сфері РАЦС в колишніх міст обласного значення. З дня опублікування закону усі громади отримали рівні повноваження щодо реєстрації народження, шлюбу, смерті.

 

Що далі?

1. Важливо, щоб кожна громада, яка досі не виконувала повноважень у сфері РАЦС або втратила їх після укрупнення, - взяла такі повноваження.

Для цього треба визначити відповідальний виконавчий орган місцевої ради та уповноважити посадових осіб такого органу на цей напрямок. В тому числі треба визначити посадову особу, відповідальну за зберігання бланків свідоцтв.

2. Другим важливим кроком є забезпечення доступності послуг РАЦС у колишніх сільських,  селищних, міських радах, що увійшли до складу укрупненої територіальної громади з містами обласного значення. Найпростішим варіантом є уповноваження старост. 

Але також це можуть бути адміністратори ЦНАП (на віддалених робочих місцях) чи інші посадові особи виконавчих органів. Усі можливості, в тому числі номерні гербові печатки для достатньої кількості посадовців законодавством передбачені. Отже, послуги РАЦС тепер повинні повернутися у всі громади і надаватися швидко як і до укрупнення.

ОМС можуть скористатися рекомендаціями експертів Програми «U-LEAD з Європою», де все детально розписано (але з «коригуванням», що і колишні міста обласного значення вже отримали ці повноваження) та наданими зразками рішень (Про здійснення повноважень у сфері державної реєстрації актів цивільного стану).

3. Також важливо, щоб ці три прості, але одночасно найпотрібніші людям послуги РАЦС брали і ОМС у старих райцентрах та власне у колишніх містах обласного значення, навіть попри існування там відповідних підрозділів Мін'юсту. Особливо це актуально для якісного функціонування ЦНАП. Адже ці послуги відтепер можуть легко надаватися безпосередньо у ЦНАП, без зайвих передач документів і невідкладно.

Це також відкриває нові можливості ЦНАП надавати комплексні послуги (групи послуг), що випливають від таких життєвих подій як народження, шлюб, смерть. Адже з них часто випливають і реєстрація місця проживання, паспортні послуги, державні допомоги та субсидії тощо. Власне з послугами РАЦС ЦНАП набуває нової якості.

4. Не критично, що на цьому етапі зберігається дублювання функцій ОМС з Мін'юстом. В міру зменшення навантаження на органи Мін'юсту держава зможе оптимізувати їх територіальну мережу та чисельність. На перспективу самому Мін'юсту не будуть потрібні підрозділи ДРАЦС, оскільки завданням міністерства є формування державної політики, а не поточне адміністрування.

5. До речі, останнім часом з’являється  інформація, що окремі громади, які десятки років виконували повноваження РАЦС, позбавляються доступу до автоматизованого робочого місця ДРАЦС в частині реєстрації народження дитини. Наразі не зрозуміло, на якій підставі це відбувалося. Можливо, так стимулюється загалом правильний проект «єМалятко».

Але треба наголосити, що і людині у сільській місцевості краще, і працівнику ОМС легше самому зареєструвати народження дитини і одразу видати свідоцтво про народження, аніж їздити за документом до райцентру в Мін'юст.

За законом – це повноваження територіальних громад, і жоден державний орган не може чинити перешкод у виконанні повноважень іншим органом влади (ОМС). Комплексні послуги повинні впроваджуватися з розумом, і мати альтернативний характер на вибір споживача.

 

Отже, шановні очільники органів місцевого самоврядування, повертайте послуги РАЦС у громади, робіть їх близькими та швидкими для своїх мешканців. Можливості у Вас.

Мін'юст же хочеться попросити про максимальну конструктивну позицію і допомогу ОМС.

Безпрецедентна підтримка парламенту за цей Закон (343 голоси «за») вимагає такої ж консолідованої реалізації закону в життя.

Колонка відображає винятково позицію її автора. За достовірність інформації відповідає автор колонки. Точка зору редакції порталу «Децентралізація» може не збігатися з точкою зору автора колонки.
25.05.2021 - 08:34 | Переглядів: 10312
Author list 8e0681eef97d763b38637eacd29630d2

Автор: Віктор Тимощук

Теги:

ЦНАП Віктор Тимощук

Поділитися новиною:

Коментарі:

Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

14 червня 2021

14 червня 2021

Зміни до формули розподілу освітньої субвенції - тема вебінару 17 червня

Зміни до формули розподілу освітньої субвенції...

17 червня 2021 року швейцарсько-український проєкт DECIDE – “Децентралізація для розвитку демократичної освіти”...

14 червня 2021

Онлайн-трансляція круглого столу "Правовий статус асоціацій органів місцевого самоврядування: проблеми та перспективи" 

Онлайн-трансляція круглого столу "Правовий...

Парламентський комітет з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та...

14 червня 2021

У Іллінецькій громаді розповіли, як стимулюють роботу лікарів

У Іллінецькій громаді розповіли, як стимулюють...

Заробітна плата сімейного лікаря в Іллінецькій громаді на Вінниччині становить до 18 тисяч гривень. Також медики...

14 червня 2021

Договір про закупівлі харчування для закладів освіти: як забезпечити виконання та здійснювати контроль - запис вебінару

Договір про закупівлі харчування для закладів...

Договір про закупівлі харчування для закладів освіти: що важливо знати? Під час вебінару Ольга Нос, фахівчиня ДП...