Послуги РАЦС повертаються в усі громади

Автор: Віктор Тимощук, Центр політико-правових реформ

 

24 травня Президент підписав Закон щодо забезпечення права громадян на доступ до державної реєстрації актів цивільного стану у зв’язку з укрупненням територіальних громад (колишній законопроект 4382).


Цей досить простий крок важко переоцінити. Адже він одночасно вирішує відчутну проблему та дає нові можливості громадам.

Проблема була пов’язана з відсутністю повноважень у сфері РАЦС в колишніх міст обласного значення. З дня опублікування закону усі громади отримали рівні повноваження щодо реєстрації народження, шлюбу, смерті.

 

Що далі?

1. Важливо, щоб кожна громада, яка досі не виконувала повноважень у сфері РАЦС або втратила їх після укрупнення, - взяла такі повноваження.

Для цього треба визначити відповідальний виконавчий орган місцевої ради та уповноважити посадових осіб такого органу на цей напрямок. В тому числі треба визначити посадову особу, відповідальну за зберігання бланків свідоцтв.

2. Другим важливим кроком є забезпечення доступності послуг РАЦС у колишніх сільських,  селищних, міських радах, що увійшли до складу укрупненої територіальної громади з містами обласного значення. Найпростішим варіантом є уповноваження старост. 

Але також це можуть бути адміністратори ЦНАП (на віддалених робочих місцях) чи інші посадові особи виконавчих органів. Усі можливості, в тому числі номерні гербові печатки для достатньої кількості посадовців законодавством передбачені. Отже, послуги РАЦС тепер повинні повернутися у всі громади і надаватися швидко як і до укрупнення.

ОМС можуть скористатися рекомендаціями експертів Програми «U-LEAD з Європою», де все детально розписано (але з «коригуванням», що і колишні міста обласного значення вже отримали ці повноваження) та наданими зразками рішень (Про здійснення повноважень у сфері державної реєстрації актів цивільного стану).

3. Також важливо, щоб ці три прості, але одночасно найпотрібніші людям послуги РАЦС брали і ОМС у старих райцентрах та власне у колишніх містах обласного значення, навіть попри існування там відповідних підрозділів Мін'юсту. Особливо це актуально для якісного функціонування ЦНАП. Адже ці послуги відтепер можуть легко надаватися безпосередньо у ЦНАП, без зайвих передач документів і невідкладно.

Це також відкриває нові можливості ЦНАП надавати комплексні послуги (групи послуг), що випливають від таких життєвих подій як народження, шлюб, смерть. Адже з них часто випливають і реєстрація місця проживання, паспортні послуги, державні допомоги та субсидії тощо. Власне з послугами РАЦС ЦНАП набуває нової якості.

4. Не критично, що на цьому етапі зберігається дублювання функцій ОМС з Мін'юстом. В міру зменшення навантаження на органи Мін'юсту держава зможе оптимізувати їх територіальну мережу та чисельність. На перспективу самому Мін'юсту не будуть потрібні підрозділи ДРАЦС, оскільки завданням міністерства є формування державної політики, а не поточне адміністрування.

5. До речі, останнім часом з’являється  інформація, що окремі громади, які десятки років виконували повноваження РАЦС, позбавляються доступу до автоматизованого робочого місця ДРАЦС в частині реєстрації народження дитини. Наразі не зрозуміло, на якій підставі це відбувалося. Можливо, так стимулюється загалом правильний проект «єМалятко».

Але треба наголосити, що і людині у сільській місцевості краще, і працівнику ОМС легше самому зареєструвати народження дитини і одразу видати свідоцтво про народження, аніж їздити за документом до райцентру в Мін'юст.

За законом – це повноваження територіальних громад, і жоден державний орган не може чинити перешкод у виконанні повноважень іншим органом влади (ОМС). Комплексні послуги повинні впроваджуватися з розумом, і мати альтернативний характер на вибір споживача.

 

Отже, шановні очільники органів місцевого самоврядування, повертайте послуги РАЦС у громади, робіть їх близькими та швидкими для своїх мешканців. Можливості у Вас.

Мін'юст же хочеться попросити про максимальну конструктивну позицію і допомогу ОМС.

Безпрецедентна підтримка парламенту за цей Закон (343 голоси «за») вимагає такої ж консолідованої реалізації закону в життя.

Колонка відображає винятково позицію її автора. За достовірність інформації відповідає автор колонки. Точка зору редакції порталу «Децентралізація» може не збігатися з точкою зору автора колонки.
25.05.2021 - 08:34 | Переглядів: 14631
Author list 8e0681eef97d763b38637eacd29630d2

Автор: Віктор Тимощук

Теги:

ЦНАП Віктор Тимощук

Поділитися новиною:

Коментарі:

Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

16 жовтня 2021

Дев’ять підказок для надійної стратегії місцевого розвитку. Польський досвід місцевого розвитку

Дев’ять підказок для надійної стратегії...

Радомир МАТЧАК – управлінець із 20-річним досвідом роботи як на центральному, так і на регіональному рівнях....

13 жовтня 2021

Розпочався конкурсний відбір проєктів для карпатських громад

Розпочався конкурсний відбір проєктів для...

 Сьогодні офіційно стартував Конкурс ініціатив місцевих карпатських громад-2022 у межах проєкту «Карпатська мережа...

13 жовтня 2021

Піклувальна рада закладів освіти громади - запис вебінару

Піклувальна рада закладів освіти громади -...

Що потрібно знати про піклувальну раду закладів освіти громади? Усі деталі створення і діяльності дізнавалися від...

13 жовтня 2021

Перші земельні торги у формі електронних аукціонів вже оголошено

Перші земельні торги у формі електронних...

Автор: Роман Романко,експерт з просторового планування та управління природними ресурсами Програми «U-LEAD з...

13 жовтня 2021

На конкурс «Кращі практики місцевого самоврядування–2021» надійшло понад сто заявок 

На конкурс «Кращі практики місцевого...

Цьогоріч на Конкурс «Кращі практики місцевого самоврядування» надійшло 112 заявок від органів місцевого...