Децентралізація змінила систему надання освітніх послуг і призведе до підвищення їхньої якості, - В’ячеслав Негода

З 1 січня цього року, зі зміною системи територіального устрою на рівні громад і районів, в країні змінилася система управління освітою. Тепер утримання закладів дошкільної, шкільної і позашкільної освіти - у виключній компетенції громад. Райдержадміністрації і райради втратили ці повноваження. Отже завдання держави з цього року змінилося від безпосереднього керівництва закладами освіти до координації, методичної допомоги, нагляду за якістю послуг, відповідно до ліцензій та стандартів, встановлених міністерством і закріплених законодавчо. Ці зміни обов’язково призведуть до підвищення якості освіти, у першу чергу – у сільських територіях.

Таку думку висловив заступник Міністра розвитку громад та територій В’ячеслав Негода під час Партнерського форуму «Освіта України 2021: стратегічні цілі та пріоритетні напрями», що відбувся за участі Президента України, представників Уряду та Парламенту.

«До 1 січня 2021 року в Україні існувала, так би мовити, двополюсна система управляння освітою. З одного боку, у нас були міста обласного значення, де цим питанням опікувалися безпосередньо органи місцевого самоврядування. Також у нас за роки реформи утворилося 872 ОТГ, які теж мали повноваження і можливості розвивати освіту на своїй території. З іншого боку, майже у 6,5 тисячах сільських, селищних, міських рад питання освіти ще в минулому році вирішувалися через районні державні адміністрації і райради. І якщо порівнювати якість умов навчання, то в у великих містах і об’єднаних громадах вони були значно кращими, ніж у більшості сіл і селищ, «підпорядкованих» районам. З початку цього року, якість і доступність освітньої мережі, утримання закладів – це компетенція громад, які мають тепер однакові повноваження і джерела ресурсів. А головне завдання державної влади – максимально підтримати громади, бо від того, наскільки ефективно буде функціонувати система місцевого самоврядування, залежить, наскільки якісно надаватимуться послуги в країні», - сказав В’ячеслав Негода.

За його словами, оскільки освіта є делегованим повноваженням, вона повинна бути під адміністративним наглядом державних виконавчих органів. Тому дуже важливо, щоб обласні державні адміністрації і новостворені райдержадміністрації надавали усю необхідну методичну підтримку громадам і у питаннях організації їхньої освітньої мережі.

В’ячеслав Негода також зазначив, що інколи об’єднаним громадам закидали, що ті почали закривати освітні заклади, а отже віддаляти послугу від людей. «Можливо, дійсно в деяких ОТГ реорганізація закладів освіти не була оптимальною. Але більш ефективної системи, ніж передача повноважень, ресурсів і відповідальності за вирішення питань початкової, середньої та позашкільної освіти на рівень громад, світ ще не вигадав. Отже не варто заперечувати правильність усієї реформи через декілька неоптимальних рішень громад. Ці рішення можна виправити. І завдання держави якраз - вказати громадам орієнтири, допомогти створити в кожній громаді мережу закладів освіти, яка буде відповідати стандартам якості і доступності цих послуг», - сказав заступник Міністра.

Він також зазначив, що оптимізація шкільної мережі – це не лише про пониження ступеню чи закриття шкіл там, де нема кому в них навчатися, а й про будівництво нових закладів там, де їх не вистачає. «За період реформи місцевого самоврядування за рахунок державної підтримки громадам вдалося побудувати багато закладів освіти. Лише за ініційованою Президентом України програмою «Велике будівництво» у 2020 році було реалізовано 130 проектів нового будівництва, реконструкції та капітального ремонту загальноосвітніх навчальних закладів і 106 садочків на суму 4,1 млрд грн. І на 2021 рік ця сфера залишається у пріоритетах різних державних програм. Ми закликаємо громади готувати відповідні проекти і брати участь в усіх програмах, які передбачають таке фінансування», - зазначив В’ячеслав Негода.

Також він наголосив, що важливо якнайшвидше завершити процес передачі освітніх закладів зі спільної власності громад району до комунальної власності громад. «У нас не повинно виникати питань з фінансуванням цих закладів. Політичні дискусії, які в районах і громадах ще подекуди тривають, варто закінчувати. Ми здійснюємо моніторинг цього процесу і будемо реагувати на кожне неправомірне рішення чи бездіяльність», - сказав В’ячеслав Негода.

09.02.2021 - 17:39 | Переглядів: 4148
Децентралізація змінила систему надання освітніх послуг і призведе до підвищення їхньої якості, - В’ячеслав Негода

Теги:

освіта В'ячеслав Негода

Джерело:

Поділитися новиною:

Коментарі:

Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

21 квітня 2021

Школа Кіптівської громади

Школа Кіптівської громади

У відеоісторіях "Децентралізації" сьогодні - коротка розповідь про, здавалось би, звичайну сільську школу. Її ще...

21 квітня 2021

Як самостійно організувати стажування для працівників ЦНАП - пам’ятка

Як самостійно організувати стажування для...

Стажування – це високоефективний інструмент для обміну досвідом та впровадження швидких новацій у роботу ЦНАП. До...

21 квітня 2021

Мінрегіон консолідує зусилля міжнародних партнерів в рамках секторальної робочої групи «Децентралізація та регіональний розвиток»

Мінрегіон консолідує зусилля міжнародних...

20 квітня відбулося засідання секторальної робочої групи «Децентралізація та регіональний розвиток» (СРГ), що має на...

21 квітня 2021

Запущено портал спроможності громад – допоміжний інструмент для прийняття рішень. 22 квітня відбудеться презентація

Запущено портал спроможності громад –...

Одним із головних завдань в процесі децентралізації було і залишається - створення спроможних громад, які зможуть...

21 квітня 2021

Східноєвропейський досвід у реновації громадських будівель – 29 квітня пройде конференція Green Restart

Східноєвропейський досвід у реновації...

Територіальні громади в Україні витрачають від 7 до 15% свого бюджету на енергоносії та комунальні послуги. На...