Авторка: Ірина Грекова, заступниця селищного голови з питань діяльності виконавчих органів Солонянської селищної ради Дніпропетровської області
Як організувати роботу з фінансами? Це одне з головних питань, які постають перед тими, хто налагоджує роботу освітньої інфраструктури в новостворених територіальних громадах. Поділюсь досвідом Солонянської ТГ Дніпропетровської області.
Наша громада, яка зараз увійшла до складу Дніпровського району (раніше селище Солоне з населенням 8 тисяч чоловік саме було райцентром), одна з перших, створених в Україні. Зараз до неї входить 18 сіл. З січня 2021 року ТГ розширюється і наразі населених пунктів, які до неї увійдуть, стане 51.
Відповідно, збільшиться і кількість закладів освіти. Зараз є сім шкіл, додасться ще десять; дитячих садочків — шість, додасться вісім. Є ДЮСШ і Центр дитячої та юнацької творчості. Спеціалісти відділу освіти, який є самостійною юридичною особою, розпоряджаються і коштами, які виділяють із місцевого бюджету, і субвенціями.
У Солонянській ТГ практикують досить цікавий підхід до розподілу коштів між закладами освіти — прозорий і чіткий. А ще він дозволяє уникнути звинувачень у тому, що якась школа улюблена, а інша, навпаки, як бідна «падчерка». Головний секрет — тісна співпраця з керівниками навчальних закладів і колегіальність прийняття рішень.
Коротко розкажу, як ми вирішуємо питання з поточними витратами. Потім — як визначаємо, які гострі проблеми потрібно усунути цього року, а які ще можуть почекати (при тому, що кожен директор завжди «топить» за свою школу).
Давайте по-порядку.
Керівники закладів освіти у нас готують бюджетні запити. Я знаю, що дехто це не практикує, але от ми — так. Там усе: канцтовари, документація, мийні засоби, фарба тощо. Хочемо бачити, з одного боку, їхні потреби, а з іншого боку — розуміти, де починаються забаганки. Є скромні директори, і вони бюджетний запит пишуть по мінімуму. А є такі, що і на цей рік замовляють лінолеум, і на наступний рік — лінолеум, і потроху школу роблять лялечкою.
ВАЖЛИВО! Солонянський відділ освіти взяв за правило практикувати рівномірність і поступовість розподілу коштів.
Я запропонувала: давайте будемо щороку в кожній школі в одному класі міняти меблі: шкільні парти, стільці, вчительський стіл. Ми ж розуміємо, що за один рік у нас не вийде замінити всі меблі у всіх закладах. Тому будемо рухатися помаленьку, крок за кроком. Хоча, наприклад, з класними дошками вийшло відразу: порахували кількість класних кімнат і одночасно закупили всім нові.
Щоб розібратися з капітальним ремонтом та іншими, більш серйозними проблемами, у Солонянській ТГ розробили цілий алгоритм. Починається все з того, що раз на рік спеціалісти відділу освіти сідають в автобус разом із директорами шкіл чи садочків і об’їжджають усі, без винятку, їхні заклади.
Кожен директор має назвати три найбільші проблеми, які потребують вирішення. Потім усі ці проблеми ми записуємо в один великий список і ранжуємо. Робимо це гуртом, тобто кожен директор оцінює за ступенем важливості і свої проблеми, і чужі. Підбиваємо підсумки і бачимо, що дійсно потребує першочергового вирішення. Описи кожного пункту списку і фотографії, що їх ілюструють, заносять у книжку, яку називають «Поле проблем». Її роздруковують і показують селищному голові, роздають депутатам. Вона стає в нагоді, коли приймають бюджет на наступний рік.
«Поле проблем» допомагає також вирішувати, на що спрямувати, наприклад, зекономлені на тендерах гроші або куди направити субвенцію. І мотивує брати участь у конкурсах на фінансування, якщо якась із нагальних проблем відповідає тематиці оголошеного гранту.
Наголошу, що важливо налагодити максимально тісний контакт з місцевими депутатами. Щороку Солонянський відділ освіти, готуючи звіт за рік, роздає всім народним обранцям по книжечці з результатами роботи освітньої галузі за рік.
Дуже важливо демонструвати результати роботи. Я щоразу говорю депутатам: «Ось зробили ремонт у їдальні — давайте поїдемо подивимося, куди ви виділили гроші». Так вони бачать: ми дурного не пропонуємо і дурниць не робимо, правильно визначаємо пріоритети. В результаті отримуємо від депутатів аванс довіри. Адже всі вони й самі батьки, дідусі, або ж ще будуть мати дітей.
На тему: Як створити «з нуля» відділ освіти В територіальній громаді? Досвід Солонянської ОТГ
Матеріал підготовлено в рамках кампанії «Освіта у громадах від А до Я» від Швейцарсько-українського проєкту DECIDE. Детальніше – за посиланням
Теги:
Область:
Дніпропетровська областьГромади:
Солонянська територіальна громадаДжерело:
DECIDE
02 грудня 2024
Щоб розвивати громаду: в Царичанці за підтримки Програми USAID DOBRE запрацював медіацентр
Щоб розвивати громаду: в Царичанці за підтримки...
У Царичанській територіальній громаді Дніпропетровської області за підтримки Програми USAID DOBRE відкрили медіацентр...
02 грудня 2024
Те, про що мріяли й чого бракувало. Як у Решетилівській громаді учні створювали громадські проєкти
Те, про що мріяли й чого бракувало. Як у...
Авторка: Марія Булейко (Марковська) Полтавщина – чи не перший регіон в Україні, де ще у 2019 році на обласному...
02 грудня 2024
Сироварня на місці занедбаної будівлі: як Любарська громада заробляє на обліку землі
Сироварня на місці занедбаної будівлі: як...
За сім місяців 2023 року бюджет Любарської громади на Житомирщині поповнився більш ніж на 1,7 мільйона гривень...
27 листопада 2024
Було сиро, волого й жили жаби. Яким після ремонту стало шкільне укриття у Визирській громаді
Було сиро, волого й жили жаби. Яким після...
У Визирській громаді, що на Одещині, – шість закладів загальної середньої освіти та пʼять дитячих садків. Уже цього...