Як громадам ефективно працювати з фінансами, які залучаються в освітню галузь

Авторка:  Ірина Грекова, заступниця селищного голови з питань діяльності виконавчих органів Солонянської селищної ради Дніпропетровської області


Як організувати роботу з фінансами? Це одне з головних питань, які постають перед тими, хто налагоджує роботу освітньої інфраструктури в новостворених територіальних громадах. Поділюсь досвідом Солонянської ТГ Дніпропетровської області.

Наша громада, яка зараз увійшла до складу Дніпровського району (раніше селище Солоне з населенням 8 тисяч чоловік саме було райцентром), одна з перших, створених в Україні. Зараз до неї входить 18 сіл. З січня 2021 року ТГ розширюється і наразі населених пунктів, які до неї увійдуть, стане 51.

Відповідно, збільшиться і кількість закладів освіти. Зараз є сім шкіл, додасться ще десять; дитячих садочків — шість, додасться вісім. Є ДЮСШ і Центр дитячої та юнацької творчості. Спеціалісти відділу освіти, який є самостійною юридичною особою, розпоряджаються і коштами, які виділяють із місцевого бюджету, і субвенціями.

У Солонянській ТГ практикують досить цікавий підхід до розподілу коштів між закладами освіти — прозорий і чіткий. А ще він дозволяє уникнути звинувачень у тому, що якась школа улюблена, а інша, навпаки, як бідна «падчерка». Головний секрет — тісна співпраця з керівниками навчальних закладів і колегіальність прийняття рішень.

Коротко розкажу, як ми вирішуємо питання з поточними витратами. Потім — як визначаємо, які гострі проблеми потрібно усунути цього року, а які ще можуть почекати (при тому, що кожен директор завжди «топить» за свою школу).

Давайте по-порядку.

Керівники закладів освіти у нас готують бюджетні запити. Я знаю, що дехто це не практикує, але от ми — так. Там усе: канцтовари, документація, мийні засоби, фарба тощо. Хочемо бачити, з одного боку, їхні потреби, а з іншого боку — розуміти, де починаються забаганки. Є скромні директори, і вони бюджетний запит пишуть по мінімуму. А є такі, що і на цей рік замовляють лінолеум, і на наступний рік — лінолеум, і потроху школу роблять лялечкою.

 

ВАЖЛИВО! Солонянський відділ освіти взяв за правило практикувати рівномірність і поступовість розподілу коштів. 

 

Я запропонувала: давайте будемо щороку в кожній школі в одному класі міняти меблі: шкільні парти, стільці, вчительський стіл. Ми ж розуміємо, що за один рік у нас не вийде замінити всі меблі у всіх закладах. Тому будемо рухатися помаленьку, крок за кроком. Хоча, наприклад, з класними дошками вийшло відразу: порахували кількість класних кімнат і одночасно закупили всім нові.

Щоб розібратися з капітальним ремонтом та іншими, більш серйозними проблемами, у Солонянській ТГ розробили цілий алгоритм. Починається все з того, що раз на рік спеціалісти відділу освіти сідають в автобус разом із директорами шкіл чи садочків і об’їжджають усі, без винятку, їхні заклади.

Кожен директор має назвати три найбільші проблеми, які потребують вирішення. Потім усі ці проблеми ми записуємо в один великий список і ранжуємо. Робимо це гуртом, тобто кожен директор оцінює за ступенем важливості і свої проблеми, і чужі. Підбиваємо підсумки і бачимо, що дійсно потребує першочергового вирішення. Описи кожного пункту списку і фотографії, що їх ілюструють, заносять у книжку, яку називають «Поле проблем». Її роздруковують і показують селищному голові, роздають депутатам. Вона стає в нагоді, коли приймають бюджет на наступний рік.

«Поле проблем» допомагає також вирішувати, на що спрямувати, наприклад, зекономлені на тендерах гроші або куди направити субвенцію. І мотивує брати участь у конкурсах на фінансування, якщо якась із нагальних проблем відповідає тематиці оголошеного гранту.

Наголошу, що важливо налагодити максимально тісний контакт з місцевими депутатами. Щороку Солонянський відділ освіти, готуючи звіт за рік, роздає всім народним обранцям по книжечці з результатами роботи освітньої галузі за рік.

Дуже важливо демонструвати результати роботи. Я щоразу говорю депутатам: «Ось зробили ремонт у їдальні — давайте поїдемо подивимося, куди ви виділили гроші». Так вони бачать: ми дурного не пропонуємо і дурниць не робимо, правильно визначаємо пріоритети. В результаті отримуємо від депутатів аванс довіри. Адже всі вони й самі батьки, дідусі, або ж ще будуть мати дітей.

 

На тему: Як створити «з нуля» відділ освіти В територіальній громаді? Досвід Солонянської ОТГ

 

Матеріал підготовлено в рамках кампанії «Освіта у громадах від А до Я» від Швейцарсько-українського проєкту DECIDE. Детальніше – за посиланням

Більше про освіту в громаді

29.12.2020 - 17:32 | Переглядів: 3160
Як громадам ефективно працювати з фінансами, які залучаються в освітню галузь

Теги:

освіта

Область:

Дніпропетровська область

Громади:

Солонянська територіальна громада

Джерело:

DECIDE

Поділитися новиною:

Коментарі:

Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

20 січня 2021

Коломия: перше в місті соціальне підприємство, де працюють люди з інвалідністю

Коломия: перше в місті соціальне підприємство,...

У березні 2017 року в Коломиї три жінки — мами дітей з інвалідністю — створили громадську організацію «Саме час»....

16 січня 2021

Рекорд України - 30 років поспіль на посаді голови громади

Рекорд України - 30 років поспіль на посаді...

Як має працювати голова громади, щоб мешканці 30 років поспіль не сумнівалися у правильності свого вибору. Історія...

13 січня 2021

Вінниця першою в Україні запроваджує міський стандарт гостинності

Вінниця першою в Україні запроваджує міський...

Упродовж 2020 року у Вінниці було успішно реалізовано проект «Вінницький стандарт гостинності», спрямований на...

13 січня 2021

Полтавські підприємці системно нарощують свої експортні можливості

Полтавські підприємці системно нарощують свої...

Одним із важливих стратегічних завдань на шляху розвитку економіки Полтави є посилення експортної діяльності місцевих...

29 грудня 2020

Секрет Кулика або Як здобути 91,7% голосів на місцевих виборах

Секрет Кулика або Як здобути 91,7% голосів на...

Голова Іванівської громади Михайло Кулик, рекордсмен України   Децентралізація поцікавилася, як голові...