Авторка: Олена Бойко, народний депутат України VІII скликання, кандидат наук з державного управління
Новий законопроект №4535 “Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку інституту старост” пропонує ряд концептуальних змін:
І. Зміни до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», а саме:
1) змінено термін «старостинський округ» саме з метою запровадження інституту старост у тому числі для міст не адміністративних центрів громад: “старостинський округ – частина території територіальної громади, в межах якої розташовані один або декілька населених пунктів, крім адміністративного центру такої територіальної громади, визначена сільською, селищною, міською радою з метою надання відповідних послуг жителям такого округу та забезпечення представництва їх інтересів старостою”. Це є позитивною зміною, оскільки міста не адміністративні центри громад зможуть мати свого представника – старосту. Така зміна забезпечує рівність прав на місцеве самоврядування та дійсно сприятиме розвитку інституту старост.
2) староста виключається із системи місцевого самоврядування в Україні (зміни до статті 5 Закону). Це зумовлено вимогою збалансування самої системи у зв`язку з наступними змінами до Закону.
3) удосконалення положень статті 26 Закону пропонують визначити, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання серед іншого “утворення старостинських округів, затвердження Положення про старосту, прийняття рішення щодо дострокового припинення повноважень старости відповідно до чинного законодавства”.
4) стаття 54-1 Закону викладена у новій редакції. І тут є суттєві зміни щодо статусу старост та принципів його призначення:
5) виключено статтю 79-1 щодо дострокового припинення повноважень старости. Це зумовлено зміною статусу старости.
6) ряд технічних змін, пов`язаних із вище зазначеним.
ІІ. Також передбачається внесення змін до Закону України ««Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад» з метою установити, що з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною утвореною територіальною громадою, припиняються повноваження осіб, які виконували обов’язки старости в старостинському окрузі, визначеному сільською, селищною, міською радою реорганізованої територіальної громади.
Таким чином, дискусія щодо розвитку інституту старост є актуальною, законопроект нагальним і має кілька позитивів:
Питання членства старости у виконавчому органі та кількісні параметри створення старостинських округів можуть бути предметом фахової дискусії, проте не мають зробити заручником прийняття законопроекту як такого.
І на останок, коріння проблеми “недопредставлення” окремих населених пунктів у відповідних радах громад - не у реформуванні інституту старост. Це проблема зумовлена виборчою системою. Партизація місцевих рад – це не тільки “недопредставлення”, це загроза віддецентралізаційних процесів, це загроза зовнішнього управління громадами “партійними босами”, це втрата контролю над роботою ради самою громадою та державою. Тому важливо: 1) зміни виборчу систему на місцевих виборах, 2) створити запобіжники тим загрозам, що перелічені вище (наприклад, вилучити норми щодо імперативного мандата).
Поділитися новиною:
28 березня 2024
Громадам важливо розуміти правові підстави залучення волонтерів
Громадам важливо розуміти правові підстави...
Програма U-LEAD організувала для посадових осіб ОМС інформаційну сесію, присвячену особливостям залучення волонтерів,...
28 березня 2024
Створення молодіжних рад в територіальних громадах - U-LEAD запрошує до участі у новій програмі
Створення молодіжних рад в територіальних...
«U-LEAD з Європою» запрошує представників громад долучитися до Програми підтримки «Створення молодіжних рад в...
28 березня 2024
Громадам Чернігівщини та Харківщини допоможуть розробити комплексні плани просторового розвитку
Громадам Чернігівщини та Харківщини допоможуть...
Залучення інвестора, збільшення місцевого бюджету, нові робочі місця – громади Чернігівщини та Харківщини розробляють...
28 березня 2024
Як громади вистояли на початку великої війни – дослідження Центру спільних дій
Як громади вистояли на початку великої війни –...
Збереження управлінських команд, що залишилися працювати в критичний момент, – головний фактор стійкості громад. До...