Як об’єднаним громадам налагодити урядування без корупції – саме про це говорили під час онлайн-конференції «Як захистити громаду від корупції?» учора, 16 червня. Під час події також презентували посібник, у якому описані практики громад у запровадженні антикорупційних інструментів у рамках програми USAID DOBRE.
Юлія Ткачук, експертка антикорупційного компоненту програми USAID DOBRE:
«Коли на початку реформи ми починали роботу з громадами, дуже часто чули думку, що разом із децентралізацією децентралізується і корупція. Адже громади отримували більше ресурсів і більше повноважень ними розпоряджатися. І багато хто очікував, що керівництво громад не втримається від недоброчесних практик, які поширені на регіональному та національному рівнях. Традиція та відсутність процедур працювали проти нас, – розповіла Юлія Ткачук. – Ми вирішили зробити ставку не на людей і не на традиції, а на процедури. І перш за все захистити систему прийняття рішень: не працювати над пошуком винних, а створювати запобіжники, які нівелюють людський фактор та роблять процес прийняття рішень прозорим і доброчесним. Такі нові місцеві політики ми і називаємо антикорупційними інструментами. Кожна громада проаналізувала свої корупційні ризики і вибрала по два антикорупційні інструменти, які для неї були найбільш релевантними. У такому режимі ми працювали три роки і на початок 2020 року маємо такі результати: понад 60% регулярно громад використовують свої інструменти, 30% – запровадили додаткові інструменти до тих двох. Також 91% ОТГ виконують комплексні антикорупційні програми, які вони для себе прийняли».
Анатолій Бойко, координатор Громадського Партнерства «За прозорі місцеві бюджети!»:
«Для того, щоб наші практики продовжували працювати, ми разом із програмою USAID DOBRE підготували посібник. У ньому акумульовано весь наш доробок. Але це не книжка про те, як ми багато зробили – а це практичний посібник для будь-якої громади, яка хоче запровадити у себе антикорупційні інструменти. І це не просто теорія і досвід інших країн, а це досвід впровадження антикорупційних інструментів українцями в українських громадах. Тобто це те, що справді працює в Україні. У посібнику викладено, які антикорупційні інструменти підходять громадам, який загальний алгоритм впровадження, а також детальний розбір кожного антикорупційного інструменту».
Посібник (ЗАВАНТАЖИТИ) буде корисним керівництву громад, депутатам, громадським активістам, які зацікавлені у зниженні корупційних ризиків, підвищенні якості урядування та впровадженні стандартів доброчесності й прозорості.
Руслан Шафранович, голова Іванівської ОТГ, Тернопільська область
«Коли ми ознайомились з інструментами, то обрали той, який, здавалось, найпростіше впровадити – запобігання та врегулювання конфлікту інтересів. Ми думали, що у нас депутати і так знають, що не треба голосувати за спірні питання, які стосуються їхніх зацікавленостей та інтересів. Вперше ми прийняли це положення 19 листопада 2017, потім продовжили його дію, і цьогоріч плануємо зробити це ще раз, адже це дієвий інструмент для захисту наших депутатів від помилок і для захисту мешканців від елементів корупції, які можуть виникнути внаслідок конфлікту інтересів. Як він захищає депутатів? Звісно, в процесі голосувань на сесії рано чи пізно виникає таке рішення, де є конфлікт інтересів. Для нашої маленької сільської громади це в першу чергу земельні питання. І з часу прийняття положення ми зафіксували приблизно три десятки фактів запобігання конфлікту інтересів».
Сергій Деркач, Керівник Департаменту запобігання та виявлення корупції Національного агентства з питань запобігання корупції
«Я вражений, наскільки громади зараз грунтовно підходять до антикорупційної роботи, ми тільки починаємо тісніше працювати з органами місцевого самоврядування, але я впевнений, що ця робота буде налагоджена в найближчий час. Ми вітаємо абсолютно всі якісні ініціативи щодо інструментів і взагалі будь-яких напрямків з поширення доброчесності і запобігання корупції в цілому. НАЗК абсолютно відкрите до діалогу, і ми точно будемо працювати над наданням методичних рекомендацій, навчання, допомоги в цих напрямках».
13 березня 2025
Чому громади мають готуватися до євроінтеграції вже зараз? І як це зробити без зайвих нервів
Чому громади мають готуватися до євроінтеграції...
Автор розуміє, що, ймовірно, «Америки не відкриє» цим текстом, адже багато з цих ідей вже давно обговорюються серед...
13 березня 2025
Що означає включення людини в систему добровільної пожежної охорони
Що означає включення людини в систему...
Авторка: Агнєшка Пясецька, експертка Представництва Фонду міжнародної солідарності в Україні Ким у системі...
13 березня 2025
Парламент змінив межі міста Сновськ та ухвалив...
13 березня 2025 року Верховна Рада України Постановою №12219 змінила межі міста Сновськ Корюківського району...
13 березня 2025
Інтеграція податкових послуг у ЦНАП: досвід Мереф’янської громади
Інтеграція податкових послуг у ЦНАП: досвід...
Мереф’янська громада стала однією з перших в Україні, де у Центрі надання адміністративних послуг (ЦНАП) запровадили...