Процес об’єднання територіальних громад перебуває у надактивній фазі, що обумовлено необхідністю завершення в поточному році процесу формування спроможних громад на всій території України. Як і раніше, одним із актуальних питань залишається фінансовий аспект функціонування об’єднаних територіальних громад. За підсумками 2019 року експерти провели чергову оцінку окремих показників фінансової (бюджетної) діяльності об’єднаних громад.
У звіті експерти розширили перелік показників, за якими проводили оцінку громад. Цеи обумовлено тим, що для більш комплексної і всебічної оцінки слід аналізувати якомога більшу кількість фінансових показників. Крім того, окремі показники найбільш об’єктивно відображають ситуацію лише після закінчення бюджетного року.
За 2019 рік оцінювання проведено за вісьмома індикаторами:
Як і раніше, 806 ОТГ згрупували за критерієм чисельності населення. Крім цього, міста обласного значення, у яких відбулася процедура об’єднання чи приєднання, для більш коректного порівняння виділили в окрему групу:
Таблиця 1
Групи |
Критерії групування |
Кількість ОТГ |
Загальна чисельність населення в групі ОТГ, тис. осіб |
% від всього населення досліджуваних ОТГ |
Група 1 |
Населення понад 15 тис. осіб |
95 |
2 001,1 |
24,1% |
Група 2 |
Населення від 10 до 15 тис. осіб |
128 |
1 561,6 |
18,8% |
Група 3 |
Населення від 5 до 10 тис. осіб |
268 |
1 874,9 |
22,5% |
Група 4 |
Населення до 5 тис. осіб |
288 |
979,1 |
11,8% |
Група 5 |
ОТГ- міста обласного значення |
27 |
1 891,0 |
22,8% |
Разом |
806 |
8 307,7 |
100,0% |
Показник 1. Доходи загального фонду на 1-го мешканця розраховано як співвідношення обсягу надходжень доходів загального фонду без урахування трансфертів до кількості мешканців відповідної ОТГ. Тобто, у розрахунок включено лише доходи загального фонду, які мобілізуються до бюджету на відповідній території. Цей показник характеризує фінансовий потенціал ОТГ, спроможність забезпечувати громаду за рахунок ресурсів, які генеруються на її території.
За підсумками 2019 року, до бюджетів 806 ОТГ надійшло 39,4 млрд гривень. Із розрахунку на одного мешканця по всіх ОТГ дохід в середньому становить 4 737,7 грн.
Із 806 ОТГ по 266 громадах (33,0% від загальної кількості) показник доходів на одного мешканця перевищує середній показник по всіх ОТГ.
Таблиця 2
Групи |
Критерії групування |
Кількі-сть ОТГ в групі |
Кількість ОТГ, в яких показник доходів на 1 мешканця є БІЛЬШИМ за середній показник по всіх ОТГ |
Середня сума власних доходів, отримана ОТГ відповідної групи, грн |
Середній показник власних доходів на 1 мешканця у відповідній групі ОТГ, грн |
Найвищий показник суми доходів на 1 мешканця, грн |
Найнижчий показник суми доходів на 1 мешканця, грн |
Різниця між найви-щим і найни-жчим показ-ником |
Група 1 |
Населення понад 15 тис. осіб |
95 |
26 |
87,2 млн |
4 139,3 |
7 695,0 |
1 108,6 |
6,9 разів |
Група 2 |
Населення від 10 до 15 тис. осіб |
128 |
37 |
53,5 млн |
4 387,6 |
23 702,4 |
905,2 |
26,2 рази |
Група 3 |
Населення від 5 до 10 тис. осіб |
268 |
81 |
30,8 млн |
4 409,6 |
21 239,2 |
792,0 |
26,8 рази |
Група 4 |
Населення до 5 тис. осіб |
288 |
108 |
16,2 млн |
4 755,8 |
35 748,0 |
760,6 |
47 разів |
Група 5 |
ОТГ- міста обласного значення |
27 |
14 |
418,5 млн |
5 976,0 |
9 813,0 |
3 098,8 |
3,2 рази |
Показник 2. Видатки загального фонду на 1-го мешканця розраховано як співвідношення обсягу видатків загального фонду до кількості мешканців відповідної ОТГ.
За підсумками 2019 року із загального фонду бюджетів ОТГ було проведено видатків на суму 57,0 млрд гривень. Середній обсяг видатків по всіх 806-ти ОТГ із розрахунку на одного мешканця склав 6 861,8 грн.
Таблиця 3
Групи |
Критерії групування |
Кількі-сть ОТГ в групі |
Кількість ОТГ, в яких показник видатків на 1 мешканця є БІЛЬШИМ за середній показник по всіх ОТГ |
Середня сума видатків, проведених з бюджету ОТГ відповідної групи, грн |
Середній показник видатків на 1 мешканця у відповідній групі ОТГ, грн |
Найвищий показник суми видатків на 1 мешканця, грн |
Найнижчий показник суми видатків на 1 мешканця, грн |
Різниця між найви-щим і найни-жчим показ-ником |
Група 1 |
Населення понад 15 тис. осіб |
95 |
24 |
131,4 млн |
6 239,1 |
11 404,4 |
1 863,2 |
6,1 рази |
Група 2 |
Населення від 10 до 15 тис. осіб |
128 |
31 |
74,6 млн |
6 115,9 |
17 906,3 |
2 333,1 |
7,7 рази |
Група 3 |
Населення від 5 до 10 тис. осіб |
268 |
55 |
43,2 млн |
6 169,0 |
17 380,7 |
2 150,9 |
8,1 рази |
Група 4 |
Населення до 5 тис. осіб |
288 |
97 |
21,7 млн |
6 391,8 |
26 085,0 |
1 371,2 |
19 разів |
Група 5 |
ОТГ- міста обласного значення |
27 |
24 |
635,0 млн |
9 067,1 |
12 176,8 |
4 470,8 |
2,7 рази |
Показник 3. Видатки на утримання апарату управління у розрахунку на одного мешканця визначено як співвідношення обсягу видатків на утримання апарату управління, проведених за рахунок коштів загального фонду, до кількості мешканців відповідної ОТГ. Тобто, показник вказує на те, якою є «вартість» одного працівника управлінського апарату ОТГ для кожного жителя громади (у річному вимірі).
В середньому, по всіх 806 ОТГ, середній рівень видатків на утримання апарату управління у розрахунку на 1-го мешканця становить 943,9 гривень.
Зазначений показник дає змогу порівняти управлінські витрати на одного мешканця в ідентичних за чисельністю населення ОТГ.
Середній показник видатків на утримання апарату управління у розрахунку на одного мешканця становить:
Показник 4. Капітальні видатки на одного мешканця визначено як співвідношення обсягу капітальних видатків бюджету до кількості мешканців відповідної ОТГ.
За підсумками 2019 року із бюджетів 806 ОТГ було проведено капітальних видатків на суму 12,8 млрд гривень. Середній обсяг видатків по всіх 806 ОТГ із розрахунку на одного мешканця склав 1 546,6 грн.
Середній показник капітальних видатків у розрахунку на одного мешканця становить:
Показник 5. Рівень дотаційності бюджетів (питома вага базової/реверсної дотації у доходах загального фонду) розраховано як співвідношення обсягу базової чи реверсної дотації до загальної суми доходів загального фонду бюджету ОТГ з дотаціями, але без урахування субвенцій з державного бюджету
Дотаційність бюджетів розраховано наступним чином:
Найменш залежними від дотаційних ресурсів з державного бюджету є громади - міста обласного значення з Групи 5, в яких із 27 ОТГ найвищий рівень дотаційності становить лише 9,1%.
У Групі 1 найвищий рівень дотаційності становить 49,7%.
Серед ОТГ Групи 2 – по п'яти громадах показник дотаційності перевищує 50% (або 3,9% від загальної кількості громад у групі), найвище значення становить 57,5%.
У Групі 3 по дев'яти громадах показник дотаційності перевищує 50% (або 3,4% від загальної кількості громад у групі), найвище значення становить 63,5%.
У Групі 4 лише у трьох громадах показник дотаційності перевищує 50% (або 1,0% від загальної кількості громад у групі), найвище значення становить 62,6%.
Показник 6. Співвідношення видатків на утримання апарату управління із фінансовими ресурсами ОТГ визначено як співвідношення видатків на утримання апарату управління органів місцевого самоврядування із сумою доходів загального фонду (без врахування всіх видів трансфертів з державного бюджету).
В середньому, по всіх 806 ОТГ, середній рівень видатків на утримання апарату управління становить 19,9%.
Середній показник видатків на утримання апарату управління у розрізі Груп становить:
Тобто, прослідковується загальна тенденція стосовно того, що частка видатків на управління є вищою в ОТГ з меншою чисельністю населення.
Серед ОТГ Групи 1 налічується 44 ОТГ (46,3% від загальної кількості ОТГ в групі), у яких видатки на управління перевищують 20% від обсягу фінансових ресурсів. Найбільша питома вага управлінських видатків становить 55,2%, а найменша – 9,5%.
Серед ОТГ Групи 2 у 88 громаді показник видатків на управління перевищує 20% (68,8% від загальної кількості ОТГ в групі), у тому числі по 6 ОТГ показник становить понад 50%. Найбільша питома вага управлінських видатків становить 87,4%, а найменша – 7,3%.
У Групі 3 по 218 громадах видатки на управління перевищують 20% від обсягу фінансових ресурсів (81,3% від загальної кількості ОТГ в групі), у тому числі по 18 ОТГ показник становить понад 50%. Найбільша питома вага управлінських видатків становить 87,1%, а найменша – 8,8%.
У Групі 4 кількість ОТГ, у яких видатки на управління перевищують 20% обсягу фінансових ресурсів, становить 264 (91,7% від загальної кількості ОТГ в групі), у тому числі по 26 ОТГ показник становить понад 50%. Найбільша питома вага управлінських видатків становить 86,1%, а найменша – 10,0%.
У Групі 5 кількість ОТГ - міст обласного значення, у яких видатки на управління перевищують 20% обсягу власних доходів, становить 10 (37,0% від загальної кількості ОТГ в групі). Найбільша питома вага управлінських видатків становить 31,6%, а найменша – 8,2%.
Показник 7. Питома вага заробітної плати у видатках загального фонду визначено як відсоткова частка проведених із загального фонду бюджету видатків на заробітну плату з нарахуваннями до обсягу видатків загального фонду бюджету без урахування трансфертів, перерахованих з бюджету ОТГ до інших бюджетів. Тобто, при розрахунку використано дані щодо обсягів видатків спрямованих на заробітну плату з нарахуваннями (по всіх галузях), а також обсяг видатків загального фонду бюджету без урахування коштів, перерахованих до інших бюджетів у вигляді трансфертів, оскільки ці кошти не були спрямовані на проведення видатків на території відповідної ОТГ, а були використані на утримання установ чи фінансування заходів іншої громади (тієї, яка отримала такі кошти).
За підсумками 2019 року із загального фонду бюджетів 806 ОТГ було проведено видатків на фінансування заробітної плати з нарахуваннями на суму 35,7 млрд грн, що становить 62,7% від обсягу видатків загального фонду бюджетів ОТГ.
Середній показник питомої ваги заробітної плати у видатках загального фонду становить:
Показник 8. Питома вага капітальних видатків у загальному обсязі видатків визначено як співвідношення капітальних видатків до сумарного обсягу видатків загального та спеціального фонду відповідного бюджету відповідної ОТГ. Обсяги капітальних видатків відображають спроможність ОТГ забезпечувати соціально-економічний розвиток, можливості для реалізації проектів інфраструктурного розвитку, створення матеріальних активів або отримання відповідного соціального ефекту.
В середньому, по всіх 806 ОТГ середній рівень капітальних видатків становить 18%.
Середній показник питомої ваги капітальних видатків у загальному обсязі видатків становить:
Проведений аналіз свідчить про наявність значної диференціації у ресурсному забезпеченні громад, що відповідним чином відображається на якості та обсягах публічних послуг, які отримують громадяни на різних територіях. Своєю чергою, кінцевою метою децентралізації та головним завданням державної економічної та соціальної політики повинно бути сприяння у підвищенні фінансового потенціалу територій, які цього потребують, та максимально можливе вирівнювання міжрегіональних фінансових диспропорцій з метою забезпечення громадян належним рівнем публічних послуг незалежно від місця їхнього проживання.
Матеріали підготовили за підсумками виконання місцевих бюджетів 806 ОТГ за 2019 рік, на підставі даних Міністерства фінансів України, Державної казначейської служби України, Державної статистичної служби України, даних веб-порталу openbudget.gov.ua:
Приєднані файли:
Теги:
бюджет Віктор Венцель Ігор Герасимчук бюджет аналітика
Джерело:
Прес-центр ініціативи «Децентралізація»
20 грудня 2024
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним підприємствам використовувати гуманітарну допомогу
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним...
18 грудня 2024 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до статті 15 Закону України «Про гуманітарну...
20 грудня 2024
Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на бюджети територіальних громад - дослідження
Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на...
Дві третини доходів від ПДФО надходять до бюджетів тих громад, де люди працюють, а не живуть. Якщо змінити цю систему...
19 грудня 2024
Простір для спорту та центр реабілітації: учасники конкурсу Громада на всі 100
Простір для спорту та центр реабілітації:...
10 листопада завершилося голосування та вибір 40 фіналістів серед територіальних громад, які подалися на конкурс...
19 грудня 2024
Нестабільний туризм та забагато несортованого...
Владиславово – туристична ґміна, майже весь бізнес якої повʼязаний із туризмом. Місто й села мають довге узбережжя,...