Як ОДА розподілили додаткову дотацію на освіту та медицину між місцевими бюджетами у 2020 році
Автори: Віктор Венцель, експерт з фіскальної децентралізації,
Ігор Герасимчук, експерт проекту SKL International
Щоб забезпечити місцеві бюджети додатковим ресурсом для фінансування середньої освіти і охорони здоров’я, які не фінансуються за рахунок освітньої та медичної субвенцій, наприкінці 2017 року в Бюджетному кодексі України було запроваджено новий вид трансферту – додаткова дотація на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я.
Бюджетний кодекс визначає, що додаткова дотація перераховується обласним бюджетам, які розподіляють її між місцевими бюджетами відповідної області.
Слід зазначити, що з 01.01.2020 року набрав чинності Закон України від 14.11.2019 № 293 «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України», пунктом 43 якого встановлено, що розподіл додаткової дотації на утримання закладів освіти та охорони здоров’я здійснюється в таких пропорціях:
- 10% обсягу – пропорційно до питомої ваги кількості наявного населення області станом на 1 січня року, що передує плановому;
- 40% обсягу – пропорційно до питомої ваги приведеного індексу відносної податкоспроможності зведеного бюджету області;
- 50% обсягу – пропорційно до питомої ваги кількості учнів закладів загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти станом на 1 січня року, що передує плановому.
Між місцевими бюджетами області додаткова дотація розподіляється у порядку, визначеному обласними державними адміністраціями.
У Державному бюджеті України на 2020 рік загальний обсяг додаткової дотації складає 7,9 млрд грн, що на 7 млрд грн або на 43,6% (в 1,4 рази) менше, ніж у 2019 році. Цей обсяг розподілено між обласними бюджетами. У свою чергу, облдержадміністрації розподілили додаткову дотацію між місцевими бюджетами областей.
Аналіз розподілу додаткової дотації між місцевими бюджетами України на 2020 рік (Таблиця 1) свідчить, що:
- на частку обласних бюджетів припадає 3,56 млрд грн або 42,5% від загальної суми додаткової дотації;
- бюджетам міст обласного значення передбачено 389,6 млн грн (4,9% від загальної суми). У 9 областях на стадії затвердження обласних бюджетів не передбачено перерахування додаткової дотації бюджетам міст обласного значення;
- районним бюджетам передбачено 2,54 млрд грн (32,1% від загальної суми);
- бюджетам об’єднаних територіальних громад передбачено 1,46 млрд грн (18,4% від загальної суми);
- нерозподілений обсяг коштів додаткової дотації (обліковується по п’яти обласних бюджетах) становить 163,7 млн грн (2,1% від загальної суми додаткової дотації).
Слід зазначити, що із 872 бюджетів об’єднаних територіальних громад (далі – ОТГ), які у 2020 році мають прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом, додаткову дотацію на стадії затвердження бюджету не отримали 64 ОТГ або 7,3% від загальної кількості. У 14и областях кошти додаткової дотації розподілені між усіма існуючими у відповідній області бюджетами ОТГ (Таблиця 2).
Серед областей слід виокремити Житомирську, Дніпропетровську, Чернівецьку, Хмельницьку, Волинську області, в яких бюджетам ОТГ спрямовується найбільший обсяг додаткової дотації (у порівнянні з іншими областями), зокрема:
- бюджети ОТГ Житомирської області отримають 32,6% від загального обсягу дотації;
- бюджети ОТГ Дніпропетровської області отримали 29,2% від загального обсягу дотації;
- бюджети ОТГ Чернівецької області отримали 24,0% від загального обсягу дотації;
- бюджети ОТГ Хмельницької області отримали 23,6% від загального обсягу дотації;
- бюджети ОТГ Волинської області отримали 23,6% від загального обсягу дотації.
Щодо інших бюджетів, то в 14 областях для бюджетів ОТГ передбачено від 13,4% до 22,7% від загального обсягу додаткової дотації, а по інших п’яти областях – менше 10%. Найменша частку - в Закарпатській області (1,7%).
Стосовно обласних бюджетів, то частка додаткової дотації, яка залишається в їхньому розпорядженні, становить від 20% (Закарпатська, Київська області) до понад 60% (Миколаївська – 65%, Донецька – 63%) (Див. інфографіку).
Дані наведено на підставі розпорядження КМУ від 18.12.2019 № 1327-р.

Приєднані файли:
Теги:
бюджет бюджет аналітика Віктор Венцель Ігор Герасимчук
Джерело:
Прес-центр ініціативи «Децентралізація»

Поділитися новиною:
28 вересня 2023
Побудова діалогів між громадою та владою: що є...
«Діалог» - розмова між двома. Як місцевій владі розмовляти із жителями громади, формувати у мешканців спроможність не...
28 вересня 2023
Регіони і громади хочуть бачити більш чітку державну регіональну політику, - В’ячеслав Негода
Регіони і громади хочуть бачити більш чітку...
До повного припинення російської агресії, питання комплексного стратегічного планування розвитку регіонів і...
28 вересня 2023
Окупанти з початку війни викрали 132 посадовців ОМС, - дослідник-документатор
Окупанти з початку війни викрали 132 посадовців...
З початку повномасштабної війни росіяни викрали 132 представників українського місцевого самоврядування та органів...
28 вересня 2023
«Агенції регіонального розвитку повинні...
Запровадити цільову субвенцію для Агенцій регіонального розвитку (АРР) пропонує народний депутат України,...