Через війну, особливо через війну, та у зв’язку з демократичними перетвореннями у суспільстві та зокрема в освіті, в Україні дуже поширеною стала індивідуальна форма здобуття повної загальної середньої освіти.
Відповідно до статистичних даних у минулому навчальному році 193 786 учнів здобували освіту за індивідуальною формою (екстернат – 68 195, сімейна форма – 102 521, педагогічний патронаж – 23 070), що склало 5,18% від загальної кількості учнів шкіл України. На початку останнього року перед повномасштабною війною таких учнів було 1,2%. А до цього ще менше.
Потрібно врахувати, що дистанційна форма навчання, включно з вивченням лише українознавчого компонента чи навчання дистанційно не за місцем проживання/ перебування, а в «своїй школі», відноситься до інституційних форм та не є індивідуальним навчанням. Відповідно до законодавства є три індивідуальні форми здобуття загальної середньої освіти: екстернатна форма (екстернат), сімейна форма та педагогічний патронаж.
Також доцільно буде розділити підстави для застосування права на одну із індивідуальних форм:
З практики взаємодії із керівниками шкіл видається, що саме при організації індивідуальної форми навчання виникає найбільше організаційних питань. Тож спробуємо дещо прояснити ситуацію.
Питання організації індивідуальних форм навчання врегульовано законами України «Про освіту» та «Про повну загальну середню освіту», а також Положенням про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти (далі – Положення), затвердженим наказом МОН від 12.01.2016 № 8, до якого вже багато разів вносилися зміни, останні – у 2024 році. Закони окреслюють загальні обриси індивідуальних форм, а положення визначає особливості їх організації.
Положення має пʼять розділів: перший стосується усіх індивідуальних форм, далі три розділи присвячені особливостям кожної з них (сімейна, екстернат, педагогічний патронаж), останній розділ – про оплату праці педагогічних працівників, які здійснюють навчання здобувачів освіти за індивідуальною формою, – розписаний конкретно для кожної з них.
На що варто звернути увагу при організації навчання за однією із індивідуальних форм в школі:
За проведення навчальних занять за індивідуальною формою здобуття освіти педагогічним працівникам закладів освіти обов’язково здійснюється оплата праці. Інакше це буде порушенням норм законодавства, яке можна оскаржити в судовому порядку. Розрахунок навчального навантаження за видами робіт та формами навчання подано у розділі V Положення.
У разі, якщо навчальні заняття, консультації, оцінювання проводяться не індивідуально, а для групи здобувачів освіти, оплата праці педагогічних працівників здійснюється відповідно до розрахунку не більше ніж на одного здобувача освіти. Тобто, за одну консультацію для трьох учнів оплата здійснюється як для одного учня, але якщо провести три консультації для трьох учнів, то оплачують вчителю усі три.
Підсумок
Індивідуальні форми навчання стають не винятком, а реальністю сучасної української освіти. Вони дозволяють забезпечити безперервність навчання кожної дитини – незалежно від місця проживання, стану здоров’я чи обставин життя.
При цьому, керівникам закладів освіти варто уважно підійти до їх організації, щоб зробити індивідуальне навчання комфортним для здобувачів, зручними для вчителів та прозорим для управління процесом.
20 жовтня 2025
Майже 700 заявок на фінансування проєктів з...
331 громада подала 677 заявок на фінансування проєктів відновлення в межах спільних з Європейським інвестиційним...
20 жовтня 2025
Нові муніципальні партнерства у Брюсселі:...
У рамках офіційної програми Європейського тижня регіонів та міст, представники муніципалітетів та асоціацій...
20 жовтня 2025
Захист енергетики: Уряд посилює координацію дій
Захист енергетики: Уряд посилює координацію дій
Україна входить у зиму під щоденними атаками ворога. Під прицілом – електростанції, підстанції, газові й водні...
20 жовтня 2025
Між двома ворогами. Інтерв’ю голови Городнянської громади
Між двома ворогами. Інтерв’ю голови...
Голова Городнянської громади Чернігівської області Андрій Богдан Автор: Дмитро Синяк Три...