Як ефективно використати інфраструктурну субвенцію у 2019 році

Автор: Олександр Гнітецький, експерт з просторового планування Програми «U-LEAD з Європою»


24 квітня 2019 року Уряд розподілив бюджетну субвенцію на розвиток об’єднаних територіальних громад в обсязі 2,1 млрд грн. Субвенцію розподілено між 806 об’єднаними територіальними громадами, які цього року перейшли на прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом.

Щоб знайти правильне рішення щодо використання субвенції, необхідно розпочати з мети цієї допомоги. Субвенція надається для стимулювання розвитку громад, формуванню їхньої інфраструктури.

В минулих роках за рахунок субвенції найчастіше розвивали освіту, медицину, купували техніку для комунальних підприємств та ремонтували чи будували дороги.

Але у 2019 році громадам варто було б використати субвенцію інакше. Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України у своєму листі від 18 лютого 2019 року №7/19.1/2595-19  радить ОТГ першочергово спрямувати кошти субвенції на розроблення містобудівної документації (у разі її відсутності).

Поясню, чому це важливо.

Основними містобудівними документами на місцевому рівні є генеральний план та план зонування території. Вони призначені для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.

Відповідно до «Звіту про стан просторового планування в Україні», станом на 01 січня 2017 року, всі міста України мають розроблені генеральні плани, але значна частина їх застаріла (розроблена до 1990 року): в містах районного значення – 44,3%, містах обласного значення – 25,2%, обласних центрах – 4,5%.

У селах та селищах ситуація з оновленням генеральних планів ще гірша. Лише 72,2% сіл та селищ мають генеральні плани, з них у селищах 61,4% застарілої документації, у селах - 64,3%.

Ситуація, щодо відсутності актуальної містобудівної документації в об’єднаних громадах виникла з трьох причин:

  • відсутність спеціалістів архітекторів у громадах, погана комунікація голів ОТГ з районними архітекторами;
  • відсутність фінансування на розробку документації;
  • недостатнє розуміння важливості містобудівної документації представниками влади.

Чому важливі генеральний план разом з планом зонування території? Ці документи дають можливість змінити межі населених пунктів, а отже більш ефективно використовувати земельні ресурси, збільшити власні надходження місцевих бюджетів. Дивно, що серед 28 674 населених пунктів в Україні межі встановлені лише для 1 385, а це лише 4,83%. Також варто звернути увагу, що встановлення меж на підставі застарілої містобудівної документації – дуже ризикована та малоефективна інвестиція.

 

Які можливості можна отримати від актуальної містобудівної документації?

 

Кожна стратегія розвитку ОТГ має покращувати інвестиційний клімат в громаді. Всі хочуть залучити інвестиції, бізнес, щоб в громаді були нові робочі місця, збільшувалася чисельність населення, зростав бюджет. Однак, у разі відсутності генерального плану та плану зонування території, на території громади неможливо навіть щось побудувати. Якщо у громаді немає плану зонування, але є генплан, звичайно, можна розробити детальний план (який уточнює та доповнює положення генерального плану) і почати будувати у відповідності до нього, але для цього потрібно щонайменше півроку.

Отжде треба бути реалістами та дати відповіді для себе на два питання:

  1. Чи дійсно ваша громада готова до інвестицій, якщо там, навіть, не можна будувати?
  2. Чи може щось доповнити чи уточнити детальний план, розроблений у 2019 році, у застарілому генеральному плані 1990 року?

Інфраструктурна субвенція дозволяє розв'язати проблему з фінансуванням розроблення містобудівної документації, і, сподіваюсь, лідери громад вже зрозуміли її важливість для розвитку територій.

Щодо спеціалістів: експерти з просторового планування Програми «U-LEAD з Європою, що працюють в регіональних Центрах розвитку місцевого самоврядування, можуть надати необхідні консультації зрозробки основного містобудівного документа. 

Колонка відображає винятково позицію її автора. За достовірність інформації відповідає автор колонки. Точка зору редакції порталу «Децентралізація» може не збігатися з точкою зору автора колонки.
02.05.2019 - 13:47 | Переглядів: 23140
Олександр Гнітецький

Автор: Олександр Гнітецький

Теги:

просторове планування Олександр Гнітецький

Область:

Житомирська область

Джерело:

Читайте також:

21 листопада 2025

3 грудня у місті Полтава відбудеться регіональний форум Програми Polaris: запрошуємо громади до участі

3 грудня у місті Полтава відбудеться...

  3 грудня у місті Полтава відбудеться регіональний форум Програми Polaris «Розбудова системи багаторівневого...

21 листопада 2025

Експертна оцінка фінансової спроможності громад у розрізі областей за 9 місяців 2025 року

Експертна оцінка фінансової спроможності громад...

Автори: Яніна Казюк, доктор наук з державного управління, професор, експерт з публічних фінансів та місцевого...

21 листопада 2025

Анонс вебінару: «Перетворення комунального комерційного підприємства на АТ чи ТОВ за Законом № 4196: перше знайомство»

Анонс вебінару: «Перетворення комунального...

Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування «Асоціація об’єднаних територіальних громад» у партнерстві...

21 листопада 2025

Уряд затвердив перелік та вимоги до показників для визначення функціональних типів територій: що це означає для громад

Уряд затвердив перелік та вимоги до показників...

Кабінет Міністрів ухвалив перелік та вимоги до показників, за якими українські громади буде віднесено до різних...