Як ефективно використати інфраструктурну субвенцію у 2019 році

Автор: Олександр Гнітецький, експерт з просторового планування Програми «U-LEAD з Європою»


24 квітня 2019 року Уряд розподілив бюджетну субвенцію на розвиток об’єднаних територіальних громад в обсязі 2,1 млрд грн. Субвенцію розподілено між 806 об’єднаними територіальними громадами, які цього року перейшли на прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом.

Щоб знайти правильне рішення щодо використання субвенції, необхідно розпочати з мети цієї допомоги. Субвенція надається для стимулювання розвитку громад, формуванню їхньої інфраструктури.

В минулих роках за рахунок субвенції найчастіше розвивали освіту, медицину, купували техніку для комунальних підприємств та ремонтували чи будували дороги.

Але у 2019 році громадам варто було б використати субвенцію інакше. Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України у своєму листі від 18 лютого 2019 року №7/19.1/2595-19  радить ОТГ першочергово спрямувати кошти субвенції на розроблення містобудівної документації (у разі її відсутності).

Поясню, чому це важливо.

Основними містобудівними документами на місцевому рівні є генеральний план та план зонування території. Вони призначені для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.

Відповідно до «Звіту про стан просторового планування в Україні», станом на 01 січня 2017 року, всі міста України мають розроблені генеральні плани, але значна частина їх застаріла (розроблена до 1990 року): в містах районного значення – 44,3%, містах обласного значення – 25,2%, обласних центрах – 4,5%.

У селах та селищах ситуація з оновленням генеральних планів ще гірша. Лише 72,2% сіл та селищ мають генеральні плани, з них у селищах 61,4% застарілої документації, у селах - 64,3%.

Ситуація, щодо відсутності актуальної містобудівної документації в об’єднаних громадах виникла з трьох причин:

  • відсутність спеціалістів архітекторів у громадах, погана комунікація голів ОТГ з районними архітекторами;
  • відсутність фінансування на розробку документації;
  • недостатнє розуміння важливості містобудівної документації представниками влади.

Чому важливі генеральний план разом з планом зонування території? Ці документи дають можливість змінити межі населених пунктів, а отже більш ефективно використовувати земельні ресурси, збільшити власні надходження місцевих бюджетів. Дивно, що серед 28 674 населених пунктів в Україні межі встановлені лише для 1 385, а це лише 4,83%. Також варто звернути увагу, що встановлення меж на підставі застарілої містобудівної документації – дуже ризикована та малоефективна інвестиція.

 

Які можливості можна отримати від актуальної містобудівної документації?

 

Кожна стратегія розвитку ОТГ має покращувати інвестиційний клімат в громаді. Всі хочуть залучити інвестиції, бізнес, щоб в громаді були нові робочі місця, збільшувалася чисельність населення, зростав бюджет. Однак, у разі відсутності генерального плану та плану зонування території, на території громади неможливо навіть щось побудувати. Якщо у громаді немає плану зонування, але є генплан, звичайно, можна розробити детальний план (який уточнює та доповнює положення генерального плану) і почати будувати у відповідності до нього, але для цього потрібно щонайменше півроку.

Отжде треба бути реалістами та дати відповіді для себе на два питання:

  1. Чи дійсно ваша громада готова до інвестицій, якщо там, навіть, не можна будувати?
  2. Чи може щось доповнити чи уточнити детальний план, розроблений у 2019 році, у застарілому генеральному плані 1990 року?

Інфраструктурна субвенція дозволяє розв'язати проблему з фінансуванням розроблення містобудівної документації, і, сподіваюсь, лідери громад вже зрозуміли її важливість для розвитку територій.

Щодо спеціалістів: експерти з просторового планування Програми «U-LEAD з Європою, що працюють в регіональних Центрах розвитку місцевого самоврядування, можуть надати необхідні консультації зрозробки основного містобудівного документа. 

Колонка відображає винятково позицію її автора. За достовірність інформації відповідає автор колонки. Точка зору редакції порталу «Децентралізація» може не збігатися з точкою зору автора колонки.
02.05.2019 - 13:47 | Переглядів: 17529
Author list 09b0eed42c52e34c49b1acbd7f22aa33

Автор: Олександр Гнітецький

Теги:

просторове планування Олександр Гнітецький

Область:

Житомирська область

Джерело:

Поділитися новиною:

Читайте також:

03 жовтня 2022

Аналіз виконання місцевих бюджетів за 8 місяців 2022 року

Аналіз виконання місцевих бюджетів за 8 місяців...

Автор: Ігор Онищук, Шведсько-Український Проект «Підтримка децентралізації в Україні», SALAR...

03 жовтня 2022

Добірка змін у сфері адмінпослуг та інших питань сфери публічного адміністрування за 21-30 вересня 2022 року

Добірка змін у сфері адмінпослуг та інших...

Шведсько-український проект PROSTO «Підтримка доступності послуг в Україні» продовжує публікацію ключових новин та...

03 жовтня 2022

Уряд удвічі збільшив компенсацію витрат громадянам, які прихистили внутрішніх переселенців

Уряд удвічі збільшив компенсацію витрат...

Кабінет Міністрів України вніс зміни до Порядку компенсації витрат за тимчасове розміщення (перебування) внутрішньо...

03 жовтня 2022

Електронне діловодство для освітян: мрія чи реальність - запис вебінару

Електронне діловодство для освітян: мрія чи...

Система АІКОМ, плани щодо підключення е-журналів до неї, а також заплановані зміни до нормативки – про це та більше...