У великих громад більше можливостей: експерти проаналізували бюджети 665 ОТГ за 2018 рік

Експерти Групи фінансового моніторингу Центрального офісу реформ при Мінрегіоні проаналізували показники фінансової діяльності 665 об’єднаних територіальних громад (ОТГ) за 2018 рік. Про це повідомила Яніна Казюк, координатор з фінансової децентралізації.


Експерти аналізували дані за чотирма показниками:

  1. власні доходи на одного мешканця (співвідношення обсягу надходжень власних доходів до кількості мешканців відповідної ОТГ);
  2. рівень дотаційності бюджетів (співвідношення обсягу базової чи реверсної дотації до загальної суми доходів ОТГ без урахування субвенцій з державного бюджету);
  3. питома вага видатків на утримання апарату управління у фінансових ресурсах ОТГ (питома вага видатків на утримання апарату управління органів місцевого самоврядування в сумі доходів загального фонду без урахування трансфертів з державного бюджету);
  4. капітальні видатки на одного мешканця (співвідношення проведених капітальних видатків без урахування власних надходжень бюджетних установ до кількості мешканців відповідної ОТГ).

Для аналізу, як і раніше, 665 ОТГ згрупували за чисельністю населення:

  • Група 1 - ОТГ з чисельністю населення понад 15 тис. жителів;
  • Група 2 - ОТГ з чисельністю населення від 10 до 15 тис. жителів;
  • Група 3 - ОТГ з чисельністю населення від 5 до 10 тис. жителів;
  • Група 4 - ОТГ з чисельністю населення менше 5 тис. жителів.

 

 

Виходячи з такого групування, експерти представили результати виконання окремих показників місцевих бюджетів 665 ОТГ за 2018 рік:

Група 1

Група 2

Група 3

Група 4

 

Показник 1. Власні доходи на одного мешканця

За підсумками 2018 року до місцевих бюджетів 665 ОТГ надійшло 20,9 млрд грн, що на 62,1% (+8,0 млрд грн) більше від надходжень, отриманих ОТГ 2017 рік. Із розрахунку на одного мешканця, громади отримали 3712,2 грн, що більше від аналогічного періоду минулого року на 1421,9 грн (у 1,6 рази).

Із 665 ОТГ по 281 громаді (42,4% від загальної кількості) показник власних доходів на одного мешканця перевищує середній показник по всіх ОТГ. Зокрема, по Групі 1 (більше 15 тис. осіб) – 35 ОТГ із 87 ОТГ, по Групі 2 (від 10 до 15 тис. осіб) – 43 ОТГ зі 103, по Групі 3 (від 5 до 10 тис. осіб) – 86 ОТГ із 227 ОТГ, по Групі 4 (до 5 тис. осіб) – 117 ОТГ із 248 ОТГ.

У середньому, одна ОТГ у Групі 1 (з чисельністю населення понад 15 тис. осіб) отримала 75,5 млн грн власних доходів, у Групі 2 (з населенням від 10 до 15 тис. осіб) – 47,0 млн грн, у Групі 3 (з населенням від 5 до 10 тис. осіб) – 26,1 млн грн, у Групі 4 (з населенням менше 5 тис. осіб) – лише 14,2 млн грн.

 

Показник 2. Рівень дотаційності бюджетів (питома вага базової/реверсної дотації у власних доходах) розраховано як співвідношення обсягу базової чи реверсної дотації до загальної суми доходів ОТГ (без субвенцій)

Найменш залежними від дотаційних ресурсів з державного бюджету є громади Групи 1. Тут із 87 ОТГ найвищий рівень дотаційності становить 47,6%. У Групі 2 найвищий рівень дотаційності становить 54,8% (у 3-х громадах показник дотаційності перевищує 50%). Серед ОТГ Групи 3 – по 5-ти громадах показник дотаційності перевищує 50% (або 2,2% від загальної кількості громад у групі), найвище значення становить 57,9%. У Групі 4 по двох громадах показник дотаційності перевищує 50%, найвище значення становить 60,3%.

Для підвищення фінансової незалежності органи місцевого самоврядування ОТГ повинні здійснювати пошук шляхів для зміцнення фінансового потенціалу своїх територій. Також їх завданням є підготовка привабливих інвестиційних пропозицій та створення робочих місць. Такі кроки дадуть змогу наростити доходи місцевих бюджетів і зменшити залежність від державного.

 

Показник 3. Питома вага видатків на утримання апарату управління у власних ресурсах ОТГ (без трансфертів)

У Групі 1 налічується 40 ОТГ (46,0% від загальної кількості ОТГ в групі), у яких видатки на управління перевищують 20% від обсягу власних доходів. З них у одній громаді цей показник складає 58,9%.

Серед ОТГ Групи 2 у 61 громадах показник видатків на управління перевищує 20% (59,2% від загальної кількості ОТГ в групі), у тому числі найвищий показник становить 58,1%.

У Групі 3 по 182-х громадах видатки на управління перевищують 20% від обсягу власних доходів (80,2% від загальної кількості ОТГ в групі), у тому числі по 13-ти ОТГ показник становить понад 50%, а найбільша питома вага управлінських видатків складає 87,3%.

Групі 4 кількість ОТГ, у яких видатки на управління перевищують 20% обсягу власних доходів, становить 218 (87,9% від загальної кількості ОТГ в групі), у тому числі по 20-ти ОТГ показник становить понад 50%, а найбільша питома вага управлінських видатків – 78,6%.

За оцінками експертів, при більшій фінансовій спроможності бюджету частка видатків на утримання апарату управління буде меншою, оскільки такі витрати (без урахування витрат капітального характеру, пов’язаних із утриманням органів управління) мають відносно усталену величину. Тому, у бюджетах із більшим ресурсом витрати на апарат управління у відсотковому вираженні є меншими. Внаслідок цього, такі громади мають можливість спрямувати більше коштів на розвиток своїх територій.

 

Показник 4. Капітальні видатки на одного мешканця (без урахування власних надходжень бюджетних установ)

Обсяги проведених капітальних видатків відображають фінансову та інституційну спроможність ОТГ щодо можливостей їх соціально-економічного розвитку, створення матеріальних активів або отримання відповідного соціального ефекту. За підсумками 2018 року з місцевих бюджетів 665 ОТГ на капітальні видатки спрямовано 6,9 млрд грн. Із розрахунку на одного мешканця громади отримали 1234,3 грн.

Середній показник капітальних видатків на одну ОТГ по Групі 1 (більше 15 тис. осіб) становить 22,4 млн грн, по Групі 2 (від 10 до 15 тис. осіб) – 15,5 млн грн на одну ОТГ, по Групі 3 (від 5 до 10 тис. осіб) – 9,5 млн грн на одну ОТГ, по Групі 4 (до 5 тис. осіб) – 4,8 млн грн на одну ОТГ.


Як і за результатами попередніх аналізів показників виконання окремих показників ОТГ, Яніна Казюк констатувала, що невеликі за територією та чисельністю населення ОТГ здебільшого мають низьку фінансову спроможність. Також такі громади не мають достатнього трудового потенціалу для свого розвитку та якісного управління. Виняток становлять окремі громади, на територіях яких розміщені бюджетоутворюючі підприємства та потужні підприємства реального сектору економіки.

За підсумками аналізу, експерти вкотре наголошують, що одним із оптимальних варіантів подальшого розвитку для громад із низькими показниками фінансової спроможності та демографії є їх приєднання до інших територіальних громад та створення більшої за площею і чисельністю ОТГ. Навіть за умови відсутності у такої ОТГ чітких економічних перспектив для розвитку, таке об’єднання надасть можливість оптимізувати територіальну структуру місцевих рад, підвищити ефективність управління територією, покращити інвестиційну привабливість (за рахунок більшої території та більшої кількості трудових ресурсів) та підвищити рівень доцільності капіталовкладень у територію.


Матеріали підготували за підсумками виконання місцевих бюджетів 665 ОТГ за 2018 рік, на підставі даних Міністерства фінансів України, Державної казначейської служби України, Державної статистичної служби України, даних веб-порталу openbudget.gov.ua експерти Групи фінансового моніторингу Центрального офісу реформ при Мінрегіоні (за підтримки Програми «U-LEAD з Європою» та SKL International):
  • Яніна Казюк, координатор з фінансової децентралізації
  • Віктор Венцель, експерт з фінансового моніторингу
  • Ігор Герасимчук, експерт з фінансового моніторингу
20.02.2019 - 11:17 | Переглядів: 16108
У великих громад більше можливостей: експерти проаналізували бюджети 665 ОТГ за 2018 рік

Приєднані файли:

Теги:

бюджет бюджет аналітика Яніна Казюк Віктор Венцель Ігор Герасимчук

Джерело:

Поділитися новиною:

Коментарі:

Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

04 березня 2021

Президент затвердив Положення про Конгрес місцевих та регіональних влад

Президент затвердив Положення про Конгрес...

Президент Володимир Зеленський підписав указ № 89/2021 «Про затвердження Положення про Конгрес місцевих та...

04 березня 2021

Регіони зможуть продовжити у 2021 році реалізацію проєктів з розвитку системи охорони здоров’я у сільській місцевості - рішення Уряду

Регіони зможуть продовжити у 2021 році...

Кабінет Міністрів України вніс зміни до Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на...

04 березня 2021

Віддалена робота в органах державної влади та місцевого самоврядування - опитування від НАДС

Віддалена робота в органах державної влади та...

Шановні працівники державних органів та органів місцевого самоврядування, НАДС, партнер проекту DESPRO, досліджує...

04 березня 2021

Повноваження ОДА та РДА: Парламент прийняв законопроект №4298 за основу (презентація + інфографіка)

Повноваження ОДА та РДА: Парламент прийняв...

Сьогодні, 4 березня, Верховна Рада України прийняла у першому читанні законопроект про внесення змін до Закону...

04 березня 2021

Бій з бюрократією. Навіщо потрібен закон про адміністративну процедуру

Бій з бюрократією. Навіщо потрібен закон про...

Авторка: Лариса Білозір,  народна депутатка України, Голова підкомітету з питань адміністративних послуг та...