У Державному бюджеті на 2019 рік передбачено 14,9 млрд грн додаткової дотації на утримання закладів освіти та охорони здоров’я. Ці гроші перерахували обласним бюджетам, а в обласні державні адміністрації розподілили їх між місцевими бюджетами.
Експерти показали, як додаткова дотація розподілена між місцевими бюджетами (таблиця 1):
З 782 бюджетів об’єднаних територіальних громад (далі – ОТГ), які у 2019 році мають прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом, додаткову дотацію на стадії затвердження бюджету не отримали 106 ОТГ або 13,6% від загальної кількості.
У 12 областях кошти додаткової дотації розподілені між усіма існуючими у відповідній області бюджетами ОТГ (Таблиця 2).
Водночас, у Черкаській області лише одній об’єднаній громаді з 53 передбачено надання додаткової дотації.
Серед областей слід виокремити Житомирську, Запорізьку, Тернопільську, Хмельницьку, Чернівецьку області, в яких (у порівнянні з іншими) значну частку додаткової дотації спрямовано бюджетам ОТГ, а саме:
Щодо інших бюджетів, то в 9 областях бюджети ОТГ одержали від 10% до 20% від загального обсягу додаткової дотації, а по інших 9 областях – менше 10% (див. інфографіку).
Довідка
Наприкінці 2017 року в Бюджетному кодексі України було запроваджено новий вид трансферту – додаткова дотація на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я.
За рахунок коштів цієї дотації місцеві бюджети отримали додатковий ресурс для фінансування середньої освіти та охорони здоров’я, які не фінансуються за рахунок освітньої та медичної субвенцій.
Бюджетний кодекс визначеє, що додаткова дотація перераховується обласним бюджетам, які розподіляють її між місцевими бюджетами області.
Додаткова дотація розподіляється пропорційно кількості населення та індексу відносної податкоспроможності зведеного бюджету області. Між місцевими бюджетами області додаткова дотація розподіляється у порядку, визначеному обласними державними адміністраціями.
Матеріали підготували на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.01.2019 № 14-р експерти Групи фінансового моніторингу Центрального офісу реформ при Мінрегіоні (за підтримки Програми «U-LEAD з Європою» та проекту SKL International):
Теги:
бюджет бюджет аналітика Віктор Венцель Ігор Герасимчук
Джерело:
Прес-центр ініціативи «Децентралізація»
16 вересня 2025
Погодження проєктів угод про міжнародне територіальне співробітництво: як це працює на практиці?
Погодження проєктів угод про міжнародне...
Понад пів року діє чітка процедура для підписання міжнародного партнерства. Запрошуємо розібратися разом, як...
16 вересня 2025
Держбюджет-2026: що отримають громади і як розподілять ресурси для відновлення
Держбюджет-2026: що отримають громади і як...
Кабінет Міністрів України 15 вересня 2025 року подав до Верховної Ради України проєкт Закону України «Про Державний...
16 вересня 2025
Відкритий діалог та поетапне впровадження: що...
Які нові можливості та зміни зможе отримати культурна спільнота від впровадження інституційної реформи закладів...
16 вересня 2025
Стратегії громад не для “полиці”: що змінює реформа публічних інвестицій
Стратегії громад не для “полиці”: що змінює...
Впродовж останніх двох років Україна активно впроваджує реформу системи управління публічними інвестиціями (УПІ), що...