Автор: експерт-консультант проекту DESPRO з питань діяльності старост та співробітництва територіальних громад Олександр Врублевський
Присвоєння рангів посадовим особам місцевого самоврядування має значення при прийнятті на службу в органи місцевого самоврядування та під час її проходження, оскільки присвоєння того чи іншого рангу виступає не лише моральним стимулом, але й разом зі стажем роботи враховується при обчисленні розміру оплати праці.
Питання щодо присвоєння рангів посадовим особам місцевого самоврядування регулюються Законом України «Про службу в органах місцевого самоврядування» №2493-III від 07.06.2001 р., з останніми змінами, внесеними Законом № 2148-VIII від 03.10.2017 р. (далі –Закон №2493-III).
Посади в органах місцевого самоврядування (далі – ОМС) є трьох видів, а саме:
При прийнятті на службу в ОМС присвоюються ранги у межах відповідної категорії посад. В Україні встановлено сім категорій посад, кожна з яких містить відповідний перелік віднесених до неї посад (стаття 14 Закону №2493-III). Нагадаю, що вказана норма сільських і селищних голів відносить до четвертої категорії, а старост – до шостої.
Що стосується самих рангів, які можуть бути присвоєні посадовим особам ОМС, то їх встановлено аж п’ятнадцять (стаття 15 Закону №2493-III), зокрема:
Як видно з наведеного переліку, посадовим особам кожної категорії посад може бути присвоєно один ранг із трьох передбачених. Зазвичай, спочатку присвоюється нижчий ранг, а далі, залежно від результатів проходження служби в ОМС, більш вищі ранги, що передбачені в межах відповідної категорії.
Необхідно знати: чим меншою цифрою позначено ранг, тим вищим є ранг.
Давайте розглянемо випадки, коли старості як посадовій особі місцевого самоврядування може бути присвоєно ранг.
Присвоюватися ранг старості може у таких випадках:
Черговий ранг присвоюється за умови, якщо староста успішно пропрацював на займаній посаді не менш як два роки.
Ранги старостам як і сільським та селищним головам присвоюються рішенням відповідної ради ОТГ в межах відповідної категорії посад.
Ранги присвоюються відповідно до займаної посади, рівня професійної кваліфікації, результатів роботи.
За виконання особливо відповідальних завдань посадовій особі місцевого самоврядування може бути присвоєно черговий ранг достроково у межах відповідної категорії посад. Це означає, що старості за таких обставин може бути присвоєно черговий ранг раніше, аніж через два роки.
За сумлінну працю при виході на пенсію посадовій особі місцевого самоврядування може бути присвоєно черговий ранг поза межами відповідної категорії посад. А це означає, що старості, який, наприклад, має найвищий 11 ранг в межах шостої категорії посад, може бути присвоєно 10 ранг, який закон відносить до більш вищої - п’ятої категорії посад.
Старосту як посадову особу місцевого самоврядування може бути позбавлено раніше присвоєного рангу виключно на підставі вироку суду.
Якщо особу, яка займає чи займала посаду старости буде призначено на посаду нижчої категорії або така особа залишила службу в органі місцевого самоврядування, за нею зберігається раніше присвоєний ранг.
Про присвоєння, зміну чи позбавлення старости раніше присвоєного рангу в трудовій книжці у розділі «Відомості про роботу» робиться відповідний записіз зазначенням:
Черговий ранг старості як посадовій особі місцевого самоврядування може не присвоюватися, якщо на момент присвоєння рангу:
Чи може староста оскаржити рішення ради ОТГ, яким було відмовлено в присвоєнні старості чергового рангу?
Конституція України закріпила припис, відповідно до якого кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб (стаття 55).
Кодекс адміністративного судочинства України (далі – КАС ) визначає повноваження адміністративних судів щодо розгляду справ адміністративної юрисдикції, порядок звернення до адміністративних судів і порядок здійснення адміністративного судочинства. Компетенція адміністративних судів щодо вирішення адміністративних справ поширюється й на спори фізичних чи юридичних осіб із суб’єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності (стаття 19 КАС). Це означає, що у разі прийняття радою ОТГ рішення про відмову старості у присвоєнні йому чергового рангу і таке рішення, на думку старости, суперечить чинному законодавству та/чи було ухвалено з порушенням, то старостамає право звернутися до суду в порядку адміністративного судочинства із заявою про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень (стаття 5 КАС).
P.S. Якщо після ознайомлення із цією публікацією виникли запитання, їх можна розмістити на Форумі старост http://forum.decentralization.ua/ та отримати необхідні відповіді.
Теги:
староста староста аналітика Олександр Врублевський
Джерело:
Прес-центр ініціативи «Децентралізація»
26 грудня 2024
Детальний чи загальний регламент місцевої ради:...
Уявіть собі громаду, де прийняття рішень ради затягується на місяці, а мешканці не розуміють, за якими правилами...
26 грудня 2024
Розширення ЦНАПу та придбання нового сміттєвоза: учасники конкурсу Громада на всі 100
Розширення ЦНАПу та придбання нового...
10 листопада завершилося голосування та вибір 40 фіналістів серед територіальних громад, які подалися на конкурс...
26 грудня 2024
Партнерство і співпраця влади і бізнесу на місцевому рівні – запорука успішного розвитку громад
Партнерство і співпраця влади і бізнесу на...
Деякі соціально-психологічні аспекти взаємодії місцевої влади та бізнесу Територіальні громади в Україні...
26 грудня 2024
Антикорупційний потенціал ОМС: чому він важливий для відбудови і як його підсилити?
Антикорупційний потенціал ОМС: чому він...
Авторка: Олександра Койдель, зовнішня експертка Програми "U-LEAD з Європою" Довгострокове відновлення України...