Присвоєння рангів посадовим особам місцевого самоврядування: що потрібно знати старостам

Автор: експерт-консультант проекту DESPRO з питань діяльності старост та співробітництва територіальних громад Олександр Врублевський

Присвоєння рангів посадовим особам місцевого самоврядування має значення при прийнятті на службу в органи місцевого самоврядування та під час її проходження, оскільки присвоєння того чи іншого рангу виступає не лише моральним стимулом, але й разом зі стажем роботи враховується при обчисленні розміру оплати праці.

Питання щодо присвоєння рангів посадовим особам місцевого самоврядування регулюються Законом України «Про службу в органах місцевого самоврядування» №2493-III від 07.06.2001 р., з останніми змінами, внесеними Законом № 2148-VIII від 03.10.2017 р. (далі –Закон №2493-III).

Посади в органах місцевого самоврядування (далі – ОМС) є трьох видів, а саме: 

  • виборні посади, на які особи обираються на місцевих виборах;
  • виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою;
  • посади, на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України. 

При прийнятті на службу в ОМС присвоюються ранги у межах відповідної категорії посад. В Україні встановлено сім категорій посад, кожна з яких містить відповідний перелік віднесених до неї посад (стаття 14 Закону №2493-III). Нагадаю, що вказана норма сільських і селищних голів відносить до четвертої категорії, а старост – до шостої.

Що стосується самих рангів, які можуть бути присвоєні посадовим особам ОМС, то їх встановлено аж п’ятнадцять (стаття 15 Закону №2493-III), зокрема:

  • особам, які  займають посади,  віднесені до першої категорії, може бути присвоєно 3, 2 і 1 ранг;
  • особам, які займають посади, віднесені до другої категорії, може бути присвоєно 5, 4 і 3 ранг;
  • особам, які займають посади, віднесені до третьої категорії, може бути присвоєно 7, 6 і 5 ранг;
  • особам, які займають посади, віднесені до четвертої категорії, може бути присвоєно 9, 8 і 7 ранг;
  • особам, які займають посади, віднесені до п’ятої категорії, може бути присвоєно 11, 10 і 9 ранг;
  • особам, які займають посади, віднесені до шостої категорії, може бути присвоєно 13, 12 і 11 ранг;
  • особам, які займають посади, віднесені до сьомої категорії, може бути присвоєно 15, 14 і 13 ранг. 

Як видно з наведеного переліку, посадовим особам кожної категорії посад може бути присвоєно один ранг із трьох передбачених. Зазвичай, спочатку присвоюється нижчий ранг, а далі, залежно від результатів проходження служби в ОМС, більш вищі ранги, що передбачені в межах відповідної категорії.

Необхідно знати: чим меншою цифрою позначено ранг, тим вищим є ранг.

Давайте розглянемо випадки, коли старості як посадовій особі місцевого самоврядування може бути присвоєно ранг.

Присвоюватися ранг старості може у таких випадках:

  • при прийнятті на службу в ОМС після обрання старостою на місцевих виборах.  У цьому випадку ранг присвоюється, якщо особа, яку обрали старостою, приймається на службу в ОМС вперше.
  • після вступу на посаду старости особою, яка вже перебуває на службі в ОМС. У цьому випадку ранг присвоюється, якщо особа, яку обрали старостоювже має ранг, але він є нижчим, аніж той, що може бути присвоєно як старості. Це може мати місце у випадку, коли старостою обрали особу, яка обіймала, наприклад, одну із посад, яку Закон №2493-III відносить до сьомої категорії, а саме: радника, консультанта секретаріату районної у місті ради, спеціаліста виконавчих органів районної у місті, міської (міста районного значення) ради, спеціаліста виконавчого органу сільської, селищної ради. 
  • під час перебування старости на займаній посаді може бути присвоєно більш вищий ранг, порівняно з тим, який було присвоєно раніше.

Черговий ранг присвоюється за умови, якщо староста успішно пропрацював на займаній посаді не менш як два роки. 

Ранги старостам як і сільським та селищним головам присвоюються рішенням відповідної ради ОТГ в межах відповідної категорії посад.

Ранги присвоюються відповідно до займаної посади, рівня професійної кваліфікації, результатів роботи. 

За виконання особливо відповідальних завдань посадовій особі місцевого самоврядування може бути присвоєно черговий ранг достроково у межах відповідної категорії посад. Це означає, що старості за таких обставин може бути присвоєно черговий ранг раніше, аніж через два роки.

За сумлінну працю при виході на пенсію посадовій особі місцевого самоврядування може бути присвоєно черговий ранг поза межами відповідної категорії посад. А це означає, що старості, який, наприклад, має найвищий 11 ранг в межах шостої категорії посад, може бути присвоєно 10 ранг, який закон відносить до більш вищої - п’ятої категорії посад.

Старосту як посадову особу місцевого самоврядування може бути позбавлено раніше присвоєного рангу виключно на підставі вироку суду.

Якщо особу, яка займає чи займала посаду старости буде призначено на посаду нижчої категорії або така особа залишила службу в органі місцевого самоврядування, за нею зберігається раніше присвоєний ранг.

Про присвоєння, зміну чи позбавлення старости раніше присвоєного рангу в трудовій книжці у розділі «Відомості про роботу» робиться відповідний записіз зазначенням:

  • порядкового номера запису;
  • дати внесення запису;
  • підстави для внесення запису.

Черговий ранг старості як посадовій особі місцевого самоврядування може не присвоюватися, якщо на момент присвоєння рангу:

  • стосовно старости проводиться службове розслідування;
  • староста перебуває під слідством;
  • староста припинив службу в органах місцевого самоврядування.

Чи може староста оскаржити рішення ради ОТГ, яким було відмовлено в присвоєнні старості чергового рангу?

Конституція України закріпила припис, відповідно до якого кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб (стаття 55).

Кодекс адміністративного судочинства України (далі – КАС ) визначає повноваження адміністративних судів щодо розгляду справ адміністративної юрисдикції, порядок звернення до адміністративних судів і порядок здійснення адміністративного судочинства. Компетенція адміністративних судів щодо вирішення адміністративних справ поширюється й на спори фізичних чи юридичних осіб із суб’єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності (стаття 19 КАС). Це означає, що у разі прийняття радою ОТГ рішення про відмову старості у присвоєнні йому чергового рангу і таке рішення, на думку старости, суперечить чинному законодавству та/чи було ухвалено з порушенням, то старостамає право звернутися до суду в порядку адміністративного судочинства із заявою про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень (стаття 5 КАС).

P.S. Якщо після ознайомлення із цією публікацією виникли запитання, їх можна розмістити на Форумі старост http://forum.decentralization.ua/ та отримати необхідні відповіді.

Теги:

староста староста аналітика Олександр Врублевський

Джерело:

Читайте також:

26 грудня 2024

Детальний чи загальний регламент місцевої ради: пошук оптимальної моделі для ефективного самоврядування

Детальний чи загальний регламент місцевої ради:...

Уявіть собі громаду, де прийняття рішень ради затягується на місяці, а мешканці не розуміють, за якими правилами...

26 грудня 2024

Розширення ЦНАПу та придбання нового сміттєвоза: учасники конкурсу Громада на всі 100

Розширення ЦНАПу та придбання нового...

10 листопада завершилося голосування та вибір 40 фіналістів серед територіальних громад, які подалися на конкурс...

26 грудня 2024

Партнерство і співпраця влади і бізнесу на місцевому рівні – запорука успішного розвитку громад

Партнерство і співпраця влади і бізнесу на...

Деякі соціально-психологічні аспекти взаємодії місцевої влади та бізнесу   Територіальні громади в Україні...

26 грудня 2024

Антикорупційний потенціал ОМС: чому він важливий для відбудови і як його підсилити?

Антикорупційний потенціал ОМС: чому він...

Авторка: Олександра Койдель, зовнішня експертка Програми "U-LEAD з Європою" Довгострокове відновлення України...