Без внесення змін до Конституції неможливо у повній мірі реалізувати реформу місцевого самоврядування на принципах децентралізації, а громади не стануть спроможними.
Таку точку зору висловила Юлія Кириченко, керівник проектів з питань конституційного права Центру політико-правових реформ, експерт Реанімаційного пакету реформ під час прес-брифінгу в Українському кризовому медіа-центрі в рамках проекту «Український медіа-центр реформ».
Юлія Кириченко нагадала, що ці зміни закладають нові підвалини здійснення місцевого самоврядування, яке має будуватися на принципах спроможності та субсидіарності. Перший означає, фактично, здатність громади утримувати себе. «Коли виникає питання спроможності, це гроші. Конституція закріпить, що і місцеві податки залишатимуться у місцевого самоврядування, і частина державних податків теж буде передаватися на рівень місцевого самоврядування», – зазначила Юлія Кириченко.
Принцип субсидіарності передбачає передачу повноважень й ресурсів на місцевий рівень: все, що може бути максимально вирішено на нижчому рівні – має там і вирішуватися. «Якщо, наприклад, на рівні села можливо ефективно вирішити вивіз сміття чи організацію заводу з його переробки, то саме на цьому рівні має вирішуватися ця проблема і, відповідно, гроші залишатися в раді цієї громади», – пояснила експерт РПР.
Зміни до Конституції також передбачають нові підходи до побудова організації виконавчої влади на місцях, коли місцеві ради матимуть свої виконавчі органи – виконкоми. А виконавча влада буде представлена префектом, який здійснюватиме лише контроль за органами місцевого самоврядування. «Він моніторить всі акти голови ради, акти територіальних громад […], і реагує, якщо бачить порушення закону або Конституції. Він має право зупинити дію цього акту і звернутися до суду. У нього немає ніякого свавільного повноваження», – пояснила Юлія Кириченко. Головне, при цьому, наголосила експерт, що префект, згідно конституційних змін, стає державним службовцем, тобто стає більш захищеним від політичних впливів.
Підсумовуючи, керівник проектів з питань конституційного права Центру політико-правових реформ наголосила, що такі конституційні зміни дають можливість громадянам самим розвивати свої регіони, і саме в цьому експерти бачать запоруку успіху розвитку всієї країни.
Інфографіка «8 причин оновити Конституцію заради децентралізації» є ТУТ
Інфографіка «Префект. Хто він для місцевого самоврядування» ТУТ
Поділитися новиною:
15 квітня 2021
Розвиток інституту старост: Верховна Рада прийняла законопроект №4535
Розвиток інституту старост: Верховна Рада...
15 квітня 20201 року Верховна Рада України прийняла у другому читанні та в цілому Проект Закону про внесення змін до...
15 квітня 2021
Важливим завданням Мінрегіону є реалізація...
У реалізації чергового етапу реформи місцевого самоврядування (децентралізації) для Мінрегіону у межах Плану дій...
15 квітня 2021
Роз’яснення земельного законодавства та...
Всеукраїнська асоціація громад (ВАГ) за підтримки Міністерства аграрної політики і продовольства України та...
15 квітня 2021
30,5 млн євро на покращення системи професійної...
Уряд 14 квітня підтримав законопроект «Про ратифікацію Угоди між Кабінетом Міністрів України та Урядом Федеративної...
15 квітня 2021
Держави-члени Ради Європи цікавляться досвідом України у проведенні децентралізації
Держави-члени Ради Європи цікавляться досвідом...
Держави-члени Ради Європи цікавляться досвідом України у проведенні нею реформи місцевого самоврядування та...