«Стратити не можна помилувати». Більше не доведеться вирішувати, де ставити кому

Як убезпечити органи місцевого самоврядування від порушень законодавства? Особливо зараз, коли в процесі децентралізації, обсяг владних повноважень, які здійснює місцеве самоврядування, зростає. Прикладів недотримання чинного законодавства при прийнятті рішень на місцях чимало. Іноді їх усувають під тиском громадськості, через суди, іноді – рішення, прийняте з порушенням законів, продовжує бути чинним. І не важливо, як саме порушили закон – свідомо чи з необачності. Але чи має так бути у правовій державі? Як має відповісти держава тим органам місцевого самоврядування, які сьогодні працюють у новому форматі, в якому зі зростанням повноважень і ресурсів, пропорційно зросла і відповідальність, а інструменту для зниження ризиків порушень немає? Іноді голови місцевих рад говорять, що ходять по «мінному полю». Так вони характеризують ситуації, при яких не впевнені, що рішення, які приймають, не приведуть їх згодом до суду.

Реформа місцевого самоврядування та територіальної організації влади, яка вже 4 роки впроваджується в Україні, є комплексною. Інакше в ній не було б сенсу. Так в один голос кажуть експерти. Тому держава, передавши і повноваження, і ресурси на місця, змушена також запропонувати механізм, який убезпечить органи місцевого самоврядування від неприємностей із законом з одного боку, з іншого – від порушень інтересів, прав і свобод громадян.

Визначити такий механізм можна тільки законом.

Саме тому тривають консультації Мінрегіону щодо підготовки законодавчого врегулювання питання забезпечення дотримання законності в діяльності органів місцевого самоврядування.   Учасниками консультацій є всеукраїнські асоціації органів місцевого самоврядування, народні депутати України, представники експертного середовища, донорської спільноти. Сьогодні відбулася чергова зустріч сторін, на якій обговорили концепцію майбутнього законопроекту. Варто нагади, що цій зустрічі передували низка інших, зокрема у штаб-квартирі Ради Європи у Страсбурзі в квітні цього року. Ще тоді сторони обговорили та досягли згоди з більшості питань, законодавчого врегулювання яких вимагає існуюча ситуація. А за результатами сьогоднішнього зібрання сторони вже готові приступити до підготовки самого проекту закону.

«Ми вивчали досвід у цій сфері багатьох країн. Але Україна має свої особливості, тому маємо напрацювати власний механізм, з допомогою якого держава зможе забезпечити дотримання законності в діяльності органів місцевого самоврядування. Цей механізм у спрощеному варіанті має бути таким: виконавча влада і місцеве самоврядування – партнери. Бо мета, якої маємо досягти, в першу чергу полягає у мінімізації фактів порушень. Тобто сам механізм має працювати на випередження», - зазначив В’ячеслав Негода, перший заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва  та житлово-комунального господарства.

Експерт Анатолій Ткачук наголосив, що забезпечення дотримання законності, дасть можливість органам місцевого самоврядування зберегти повноваження. «Ті, хто порушує законодавство, ставлять під загрозу втрати певних повноважень всіма органами місцевого самоврядування. Цього допустити не можна».

На зустрічі учасники детального обговорили що має бути предметом регулювання майбутнього закону, а також його загальні засади, алгоритм забезпечення законності, заходи реагування, їх строки, порядок здійснення, а також які саме органи будуть виконувати функції із забезпечення дотримання законності в діяльності органів місцевого самоврядування. До речі, про місцеві державні адміністрації у цьому контексті не йдеться. Більше деталей стане відомо вже в процесі підготовки законопроекту, про які «Децентралізація» буде інформувати.

В’ячеслав Негода зазначив, що проект закону  до вересня місяця має бути готовим і його підготовка та обговорення буде максимально прозорим.

Він висловив вдячність Програмі Ради Європи "Децентралізація і реформа місцевого самоврядування в Україні" за сприяння у організації комунікаційної платформи з напрацювання важливого проекту закону.

Нагадаємо, Віце-прем’єр-міністр – Міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства Геннадій Зубко заявив, що розробка і прийняття необхідного закону у цій сфері дозволить швидше рухатися по імплементації реформи децентралізації.

 

Довідка

З 63 повноважень, віднесених до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад:

  • щодо 10 передбачений державний контроль (нагляд);
  • щодо 13 – контроль (нагляд) є частковим та/або не передбачає можливості припинення цим органом виявлених порушень;
  • щодо 40 – державний контроль (нагляд) відсутній.

Зі 106 власних повноважень, якими наділені виконавчі органи сільських, селищних, міських рад:

  • щодо 16 передбачений державний контроль (нагляд);
  • щодо 19 – контроль (нагляд) є частковим та/або не передбачає можливості припинення цим органом виявлених порушень;
  • щодо 71 – державний контроль (нагляд) відсутній.
05.07.2018 - 18:36 | Переглядів: 2871
«Стратити не можна помилувати». Більше не доведеться вирішувати, де ставити кому

Приєднані зображення:

Теги:

В.Негода А.Ткачук контроль нагляд

Джерело:

Поділитися новиною:

Читайте також:
Ff2438d8fed34f2a9899b2c0f31b4d82

19 жовтня 2018

В Україні почалася масштабна реалізація...

В Києві презентували регіональні проекти, реалізація яких здійснюватиметься за рахунок коштів Програми з секторальної...

9c5e72c89e905393896304dc9fe67170

19 жовтня 2018

Чи може громада зробити туризм прибутковим...

Чи реально Україні стати однією з провідних країн у сфері туризму і як об’єднати навколо цієї мети зусилля громад,...

29bcd4dfc1e72de9dcabec796e09946f

19 жовтня 2018

USAID починає два нові проекти на сході України

Проект «Демократичне врядування у Східній Україні» (жовтень 2018 – вересень 2023 рр.) має сприяти зростанню...