Особливості використання мобільних ЦНАП у період карантину

Автори: Служба Експертної Підтримки ЦНАП Програми «U-LEAD з Європою»


Одним зі способів, що наближає адміністративні послуги до громадян, особливо у сільській місцевості в ОТГ, є мобільні ЦНАП. Це переобладнані транспортні засоби, де персонал ЦНАП в комфортних умовах надає адміністративні послуги «на виїзді», тобто у визначених населених пунктах, за певним графіком.

Ця форма надання адміністративних послуг досі перебуває у форматі апробації і пошуку оптимальних рішень. Адже треба знайти баланс між потребами у послугах мешканців невеликих сіл (де власне немає сенсу в утриманні стаціонарних точок доступу до послуг) та витратами на роботу мобільного ЦНАП.

Але умови пандемії нового вірусу та масштабний карантин змушують поглянути з іншого ракурсу і на мобільні ЦНАП. До прикладу, в рамках Програми «U-LEAD з Європою» вже працюють 7 таких «офісів на колесах» у громадах України. Водночас експрес-опитування громад ілюструє, що зараз більшість мобільних ЦНАП теж «на карантині». Вони не використовуються або через загальні заходи безпеки (лише в одному випадку причиною «простою» зазначено відсутність pos-терміналу, що навряд чи можна визнати непереборною проблемою), або через штучне зменшення попиту на послуги у цей період (як і закликає влада).

Водночас вже нині видно, що карантин триватиме до кінця квітня, а може й довше. І в людей все одно є і буде потреба у послугах. І ресурс мобільних ЦНАП може бути особливо цінним. Адже там, де працювали мобільні ЦНАП є і додаткові виклики і запити: демографічний склад (переважно люди старшого віку), соціальний склад населення (багато отримувачів субсидій та іншої соціальної допомоги); проблеми з транспортним сполученням, Інтернетом і  цифровою готовністю мешканців віддалених сільських громад до альтернативних способів замовлення послуг.

Відтак можна запропонувати два погляди на поточну роботу мобільних ЦНАП.

У сфері адмінпослуг практикувати:

  • збір інформації про потреби мешканців у критично необхідних їм зараз послугах, та формування у гнучкому режимі графіків виїздів;
  • проводити цільові виїзди окремих служб, які найбільше потрібні людям (соціальний захист, служба зайнятості, пенсійний фонд тощо);
  • розвозити результати послуг, навіть якщо вони були замовленні в стаціонарних ЦНАП або на віддалених робочих місцях ЦНАП;
  • залучати до роботи у мобільному ЦНАП тих фахівців, які можуть одразу надати критично необхідну в цей час послугу (у сфері РАЦС, «місцевого нотаріату» тощо);
  • дозволяти замовлення послуг телефоном, через електронну пошту, Скайп тощо, де це можливо, і привозити готові результати послуг.

Звісно, тут треба дбати про безпеку персоналу і споживачів послуг. Застосовуючи відомі інструменти захисту (маски, рукавички, дезінфекція тощо), можна опрацювати й інші ідеї, але обов’язково враховуючи рішення і рекомендації відповідальних органів влади та фахівців на період карантину. Наприклад, надавати послуги, не впускаючи відвідувачів всередину транспортного засобу, а приймати документи через вікно. Планувати більшу кількість зупинок мобільного ЦНАП, навіть біля кожного адресата, що замовив послугу, аби мінімізувати скупчення людей. За умови найвищого рівня захисту персоналу, використовувати обслуговування «удома» / «біля дому» (якщо у домогосподарстві не має вірусних хворих  та інших факторів ризику), адже усі мобільні ЦНАП обладнані і мобільними кейсами.

Використовувати мобільний ЦНАП в інших цілях, окрім адмінпослуг, якщо це зараз більше відповідає інтересам громадян і суспільства. Ще з досвіду першого мобільного ЦНАП в Україні, у Славуті практикувалося його використання для укладання декларацій з сімейними лікарями. Зараз (знову таки, після належних консультацій з фахівцями та компетентними службами), і врахування усіх ризиків та застережень, можна розглянути ще такі варіанти використання мобільного ЦНАП:

  • просто як транспортного засобу для підвезення лікарів загальної практики (за іншими викликами, аніж ГРВІ), розвезення ліків (в т.ч. на замовлення);
  • підвезення продуктів харчування у віддалені населені пункти, миючих засобів тощо. Навіть збираючи окремі запити на закупи для обмежених у мобільності громадян, особливого поважного віку (тобто працювати як служба доставки у містах);
  • для використання соціальними працівниками, поштарями тощо;
  • для розвезення персоналу ОМС, якщо це актуально через брак транспортного сполучення у громаді;
  • як пересувного банківського терміналу для оплати (адже у абсолютній більшості мобільних ЦНАП є pos-термінал) тощо.

Будь-що інше, важливе у поточній ситуації для громади. Зрештою можна запитати ідеї у самих мешканців громади!

Інвестиція вартістю у понад 1,5 млн гривень може і повинна працювати ефективно. А тимчасову зміну чи розширення цільового призначення мобільного ЦНАП треба лише оформити належно рішенням місцевої ради чи виконкому або іншого уповноваженого органу.

03.04.2020 - 16:57 | Переглядів: 2153
Особливості використання мобільних ЦНАП у період карантину

Теги:

ЦНАП

Джерело:

Поділитися новиною:

Коментарі:

Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

14 серпня 2020

ЦВК призначила перші вибори депутатів районних рад нових районів

ЦВК призначила перші вибори депутатів районних...

14 серпня Центральна виборча комісія своєю Постановою (переглянути) призначила перші вибори депутатів районних рад...

14 серпня 2020

Розпочинається онлайн-навчання із запровадження середньострокового бюджетного планування на місцевому рівні

Розпочинається онлайн-навчання із запровадження...

Відповідно до норм Бюджетного кодексу України (з урахуванням змін внесених у 2020 році), середньострокове бюджетне...

13 серпня 2020

Зміни до Конституції в частині децентралізації: завершився ще один етап розробки законопроекту

Зміни до Конституції в частині децентралізації:...

Інклюзивний процес напрацювання змін до Конституції України в частині децентралізації триває. Карантинні обмеження...

13 серпня 2020

Програма «U-LEAD з Європою» розпочинає прийом заявок на стажування у ЦНАП

Програма «U-LEAD з Європою» розпочинає прийом...

Напрям з покращення якості надання послуг для населення Програми «U-LEAD з Європою» розпочинає прийом заявок на...