Про «Відкрите місто» як частину «Е-дему».  ІТ-сервіси для громад

Про «Відкрите місто» як частину «Е-дему». ІТ-сервіси для громад

Швейцарсько-українська програма «Електронне врядування задля підзвітності влади та участі громади (EGAP)» створила кілька спеціальних сервісів для органів місцевого самоврядування


 

Автор: Дмитро Синяк 

 

- Нехай кожен з вас візьме аркуш кольорового паперу, що лежить у вас на кріслі, і, згадавши шкільні роки, зробить… літачок.

Поважна аудиторія спершу нерівно гуде, мов розтривожений вулик, але руки сивочолих чоловіків у класичних костюмах та жінок у ділових вбраннях самі тягнуться до кольорових аркушів. Координатор проектів з питань електронної демократії Швейцарсько-української програми «Електронне врядування задля підзвітності влади та участі громади (EGAP)» Сергій Карелін, здається, ні секунди не сумнівався, що саме так і буде. За кілька хвилин у руці кожного з присутніх у великій залі – по паперовому літачку.

- А тепер нехай кожен з вас загадає бажання щодо свого майбутнього, – веде далі Сергій Карелін. – Я порахую від трьох до одного, і тоді запускайте свої літачки. Нехай вони символізують великий зліт, який зробить кожен з нас та наша країна разом з EGAP! Діймо громадно! Три, два, один! Полетіли!

 

Діймо громадно! Три, два, один! Полетіли!

 

Так EGAP відзначив закінчення першого етапу своєї програми, прозвітувавши перед донорами, партнерами, урядовцями та громадськими організаціями. Відкривали звітну конференцію голова Державного агентства з питань електронного урядування Олександр Риженко, директор Швейцарського бюро співробітництва в Україні Хольгер Тауш, координатор компоненту «Національна політика» програми EGAP (фонд INNOVABRIDGE) Йорданка Томкова та президент Фонду Східна Європа Віктор Лях.

 

Відкриття звітної конференції EGAP

 

Програма «Електронне врядування задля підзвітності влади та участі громади» (EGAP) працює в Україні з 2015 року. EGAP спрямована на розвиток новітніх інформаційно-комунікаційних технологій, які мають допомогти покращити якість врядування, збільшити взаємодію влади та громадян, а також сприяти соціальним інноваціям у нашій державі.

Простіше кажучи, усе, що стосується ІТ-технологій в уряді чи у місцевому самоврядуванні України, є полем діяльності EGAP. Саме ця програма оновила сайт www.kmu.gov.ua, зробивши його єдиною точкою входу для усіх електронних послуг уряду. Серед найвагоміших здобутків – створення порталу www.design.gov.ua, на якому викладено «дизайн-код» для усіх державних сайтів, а також запуск платформи для конкурсів на реформаторські вакансії www.career.gov.ua.

Цільовими регіонами програми є Вінницька, Волинська, Дніпропетровська та Одеська області. Загальний бюджет І фази сягає 4,3 млн швейцарських франків (3,8 млн євро). Очікується, що бюджет ІІ фази, планування якої розпочинається буквально за кілька тижнів, буде не меншим.

 

Доповідачі з різноманітних сфер розповідали про досягнення, пов’язані зі сферою інформаційних технологій

 

Протягом конференції доповідачі з різноманітних сфер розповідали про ті чи інші досягнення, пов’язані зі сферою інформаційних технологій. Так, начальник Головного сервісного центру МВС України Владислав Криклій розказав про запровадження електронної форми довідки про відсутність судимості. Раніше за нею треба було тричі приходити до сервісних центрів МВС, а тепер все робиться онлайн. Директор Департаменту інформатизації, телекомунікацій та захисту інформації Державної міграційної служби Іван Двойленко похвалився тим, що його відомству «вдалося подолати черги за біометричними паспортами, показуючи при оформленні документів один з найнижчих відсотків браку у Європі». Керівник сектору політики та реінжинірингу Офісу реформи адміністративних послуг Людмила Рабчинська розповіла про першу комплексну  послугу, яку планують надавати при народженні дитини.

- Ми спільно з EGAP формували спочатку 3, потім 4 послуги разом, відповідно комплексна послуга називалася «3 в 1», потім «4 в 1», – сказала пані Людмила. – Зараз послуга при народження дитини – це фактично 9 в 1. Але оскільки людям дуже часто було незрозуміло, що таке «9 в 1», ми вирішили переназвати її у «Є-малятко». Кабінет міністрів нещодавно затвердив законопроект, який має впровадити «Є-малятко» на всій території України.

- Команди громад, які навчалися у Школі місцевого самоврядування DESPRO, давно наголошували на тому, що задля власного розвитку їм потрібні геоінформаційні системи обліку земельних ресурсів, – розповіла під час круглого столу, присвяченого темі децентралізації керівник Швейцарсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO Оксана Гарнець. – І ми почали створювати для них такі системи, пропонуючи цю можливість як бонус найкращим учням Школи. Загалом ми спільно з ЕGAP створили 6 таких систем. Я дуже сподіваюся, що наша співпраця з ЕGAP буде продовжуватися, бо запит на електронні інструменти обліку власних ресурсів дуже великий. І з часом життя в ОТГ має бути дедалі більше діджиталізоване. Про це розповідають 500 випускників Школи місцевого самоврядування DESPRO та понад 8 тис. відвідувачів електронної платформи Спільнота практик місцевого розвитку.

А Сергій Карелін розповів про платформу електронної демократії «Е-дем», до якої усі бажаючі можуть підключатися вже сьогодні – і цілком безоплатно. Платформа пропонує сервіси «Відкрите місто», «Місцеві петиції», «Громадський бюджет» та «Консультації з громадськістю».

- Хочете повідомити владу про проблеми, які напряму її стосуються: відкриті люки, потреба у ремонтах тощо, підключайтеся до сервісу «Відкрите місто», – закликав Сергій Карелін. – Вже зараз 60 українських міст мають у ньому понад 23 тис. заявок. Серед них 18 тис. виконано – це 75%, непоганий результат. За нашими розрахунками, одна така заявка економить місту близько 100 євро. Отже, йдеться про значну економію коштів. А також про швидку реакцію на запити містян... Мені часто доводиться чути, що система місцевих петицій не є дієвою. Однак за нашими даними, кожна п’ята петиція до органів місцевого самоврядування набирає потрібну кількість голосів. Отже, це дієвий інструмент для змін на краще.

 

Розповідаючи про сервіс «Громадський бюджет», Сергій Карелін назвав його вірусом, що охопив всю Україну

 

Розповідаючи про сервіс «Громадський бюджет», Сергій Карелін назвав його вірусом, що охопив всю Україну. Адже починався він лише з двох міст, а зараз об’єднує понад 70 органів місцевого самоврядування. Причому сервіс вже двічі було застосовано до проведення обласних конкурсів проектів для місцевих громад, у яких брали участь всі органи місцевого самоврядування області. Загальна сума громадських бюджетів України – це майже 0,5 млрд грн. Загалом у них змагаються між собою понад 2 тис. проектів, а загальна кількість голосів перевищує 600 тисяч.

- На сервіс «Консультації з громадськістю» із самого початку був великий попит, але ми дуже довго розмірковували над тим, як зробити систему цих консультацій далекою від «базару» та незалежною від впливу різноманітних політичних партій, – продовжив Сергій Карелін. – І зуміли добитися свого. Протягом майже півтора року ми проводили фокус-групи, спілкувалися з експертами, з громадськими діячами. І прийшли до трьох елементів… Буває так, що у вас виникла ідея, але ви не знаєте, як правильно оформити звернення до влади. Система «Консультації з громадськістю» дозволяє без проблем створити відповідне повідомлення. Фактично це міський форум, у якому ви можете безперешкодно спілкуватися з місцевою владою. Наступний елемент – система опитувань, яка чудово доповнює систему петицій. Можна, наприклад, підтримати петицію «Відремонтувати всі дороги у місті», але ж якусь дорогу мають робити першою. Опитування якраз і допомагають визначити це. Сервіс дозволяє ставити на голосування будь-яке питання, рейтингувати відповіді, відповідати «Так», «Ні» або «Я не впевнений» тощо.

Координатор проектів із питань електронної демократії EGAP розповів про те, що за допомогою програми «Громадяни дії» USAID вже створено положення для запровадження сервісу у громадах.

Щоб підключитися до сервісів платформи «Е-дем», треба авторизуватися на сайті www.e-dem.tools. Вхід за допомогою електронного цифрового підпису, BankID від Національного банку України чи від ПриватБанку, а також нещодавно впровадженого MobileID гарантуватимуть захист ваших даних. Незабаром усі сервіси електронної демократії стануть також доступними через термінали Приватбанку.

 

Олена Саєнко, керівник Швейцарсько-української програми «Електронне врядування задля підзвітності влади та участі громади (EGAP)»:

«Головною нашою метою є зменшення корупції в Україні, причому на всіх рівнях. Цього цілком можна досягти за допомогою прозорості, яку забезпечують високі технології. Наприклад, під час надання електронних послуг немає комунікації з чиновником, і це суттєво зменшує корупційні ризики. А різноманітні елементи електронної демократії посилюють громадський контроль за діяльністю влади. Відтак під час ІІ фази ми рухатимемося у цих двох напрямках: збільшення прозорості у наданні послуг та посилення електронної демократії. Також українці отримають найважливіші комплексні послуги, створені за допомогою EGAP, а існуючі адміністративні послуги буде суттєво вдосконалено – за рахунок покращення бізнес-процесів. Однак створення платформ електронної демократії та електронних послуг – це ще не все. Українці мають знати про відповідні інструменти і вміти ними користуватися. Тому у майбутньому ми плануємо провести широку інформаційну кампанію, яка допоможе зробити життя людей в Україні більш зручним та сучасним».

 

Олександр Риженко, голова Державного агентства з питань електронного урядування України:

«Сервісами електронних петицій від EGAP тепер користуються і маленькі ОТГ, і великі міста – такі, як Вінниця, Дніпро та інші. Наші швейцарські колеги запроваджують в Україні чимало інноваційних речей, яких ще немає в інших державах. Адже світ ІТ-технологій не стоїть на місті, і багато в чому Україна – попереду. Ми сподіваємося, що під час ІІ етапу програми EGAP кількість пілотних регіонів та нових проектів буде збільшено. Бо попит на ці проекти є значним…»

Теги:

EGAP

Джерело:

Поділитися новиною: