Лише в конструктивному діалозі центральної, регіональної, місцевої влад, усіх учасників освітнього процесу можна досягти успіху

5 грудня в Києві за участю Міністерства освіти і науки України, секретаріату Комітету з питань освіти, науки та інновацій Верховної Ради України, служби Освітнього омбудсмена, представників місцевої влади, освітнього менеджменту та педагогічних спільнот Чернігівської, Сумської, Харківської, Луганської, Донецької, Запорізької та Херсонської областей, представників громадського сектору та асоціацій територіальних громад за підтримки Всеукраїнської асоціації об’єднаних територіальних громад відбулося засідання, яке мало на меті напрацювати пропозиції щодо вдосконалення нормативно-правового забезпечення організації освітнього процесу для здобувачів освіти з окупованих, деокупованих та прифронтових територій в умовах воєнного стану.


На початку було презентовано результати проведеного експертами програми Polaris опитування здобувачів/-чок освіти, батьків та педагогічних працівників/-ць згаданих областей.

Результати опитування, відображені в аналітичній довідці, стали основою для подальшої дискусії. Анкетування проводилося серед учнів/-ць, їхніх батьків і вчителів з метою з’ясування проблем та перспектив організації освітнього процесу для здобувачів/-чок освіти, які перебувають в окупації, деокупованих територіях чи у прифронтовій зоні.

Серед основних викликів, із якими стикаються педагоги, було названо небезпеку для життя (85%) та низьку якість інтернет-зв’язку (52,6%).

«Маємо зберегти вчительство, яке сьогодні знаходиться у зоні безпекових ризиків, забезпечивши їм належні умови для професійної діяльності, доступ до якісних цифрових інструментів та підтримку з боку держави. Це є ключовим кроком для гарантування безперервності освітнього процесу навіть у найскладніших умовах», – зазначив Олег Фасоля, лідер освітнього напряму програми Polaris.

 

 

Круглий стіл об’єднав делегації семи східних областей, включно з головами громад, керівниками органів управління освітою, заступницею Міністра освіти і науки України з питань шкільної освіти, а також представники Всеукраїнської асоціації об’єднаних територіальних громад, Асоціації міст України, Всеукраїнської асоціації громад та експертна команда освітнього напряму програми Polaris на презентації дослідження задля пошуку рішень з метою забезпечення доступу до якісної освіти в умовах воєнного стану.

«За 9 років співпраці з українськими освітянами ми бачили чимало викликів, пов’язаних із новими завданнями новостворених об’єднаних громад. Ці виклики стосувалися субвенцій та ресурсів, приміщень та кадрів. Але, на жаль, із початком посиленої російської агресії у 2022 році освітня галузь зазнала і продовжує зазнавати значних руйнувань і втрат. Ще однією великою трагедією є те, що багато дітей залишилися на тимчасово окупованих територіях, без вільного доступу до української системи освіти», – підкреслила Сусанна Делланс, уповноважена SALAR International в Україні, керівниця напряму підтримки місцевого самоврядування програми Polaris.

 

 

Дискусія охопила ключові потреби учнів/-ць із різних регіонів, зокрема тих, хто перебуває на окупованих територіях, у зоні бойових дій або за кордоном.

«Організація освітнього процесу для здобувачів/-чок освіти з тимчасово окупованих, деокупованих та прифронтових територій України потребує врегулювання НПА. Врахування думки територіальних громад забезпечить не тільки захист прав дітей на якісну освіту, а й збереження мережі закладів освіти. Всеукраїнська Асоціація об’єднаних територіальних громад організовує та сприяє комунікації територіальних громад та представників влади задля врегулювання питань, які можуть призвести до закриття закладів освіти, відтоку педагогічних кадрів та втрати зв'язку з учнями з ТОТ», – наголосив Тарас Добрівський, виконавчий директор ВА ОТГ.

 

 

З-поміж результатів опитування, варто виділити наступні:

  • 62% здобувачів/-чок освіти Луганської області задоволені дистанційною формою навчання, тоді як у Чернігівській та Сумській областях цей показник не перевищує 13%. Основними проблемами онлайн-навчання здобувачі/-чки освіти назвали низьку якість інтернету (77,7% у Чернігівській області) та небезпеку виходу на зв’язок (33,8% у Сумській області).
  • Близько 60% здобувачів/-чок Харківської області готові повернутися до очного формату навчання за умов припинення бойових дій. Натомість 73,9% учнів/-ць Луганської області переконані, що припинення дистанційного навчання позбавить їх доступу до української освіти.
  • Опитані з деокупованих областей вказували на складнощі з доступом до електронних підручників, що є наслідком недостатньої технічної підтримки з боку освітніх закладів.
  • 65,2% учнів/-ць Луганської області планують повернутися до своїх громад після завершення бойових дій. Водночас близько 9,7% здобувачів освіти Харківської області розглядають можливість виїзду за кордон на постійне проживання.

Основні рекомендації, що були сформовані в межах обговорення, акцентують увагу на збереженні дистанційної форми навчання для учнів/-ць, що проживають на окупованих чи прифронтових територіях, із одночасною розробкою індивідуалізованих підходів до організації освітнього процесу, враховуючи регіональну специфіку. Пріоритетним також визнано створення безпечного освітнього середовища як для учнів/-ць, так і для педагогів, у поєднанні із посиленням технічної інфраструктури для онлайн-навчання, що включає забезпечення електронними підручниками та стабільним доступом до інтернету.

«Надалі варто працювати над інструментами, які можуть покращити дистанційну форму навчання. Мова йде про систематизацію і упорядкування того, яким чином надається дистанційна форма освіти. На таких майданчиках, як сьогоднішній захід, зазвичай представлені найактивніші громади, в яких може бути в більшій мірі впровадження діджитальних інструментів, LMS систем, доступи до різного діджитального контенту. Але якщо ми говоримо про загал, то в деяких областях 30% закладів загальної середньої освіти, які працюють виключно дистанційно не підключені і не користуються жодною LMS системою (Learning management system або "Система дистанційного навчання") і відповідно питання: Яким чином у цих закладах здійснюється дистанційне навчання?», – закцентувала Надія Кузьмичова, заступниця Міністра освіти і науки України з питань шкільної освіти.

 

 

У підсумку учасники та учасниці заходу підкреслили його значення як майданчика для аналізу освітніх викликів в умовах воєнного стану. Всі присутні одностайно наголосили на важливості забезпечення безперервного доступу до української освіти для дітей із постраждалих регіонів, збереження української ідентичності, а також висловили готовність до подальшої співпраці з метою покращення умов навчання. Наступним етапом стане розробка пропозицій для Міністерства освіти і науки України, а також створення дієвих механізмів реалізації напрацьованих рішень.

Захід організовано за підтримки програми Polaris спільно з Всеукраїнською Асоціацією об’єднаних територіальних громад.

06.12.2024 - 14:17 | Views: 183
Лише в конструктивному діалозі центральної, регіональної, місцевої влад, усіх учасників освітнього процесу можна досягти успіху

Attached images:

Tags:

education

Source:

Програма Polaris

Read more:

11 December 2024

Синергетичний підхід: як працює підтримка ветеранів у Калуській громаді

Синергетичний підхід: як працює підтримка...

Як працює механізм підтримки ветеранів війни та членів їхніх сімей на рівні громади, що можна вважати успішними...

11 December 2024

Chornomorsk reboot veteran policy

Chornomorsk reboot veteran policy

After returning from the battlefield to the home, veterans face various challenges: rehabilitation, employment, and...

11 December 2024

17 грудня - тренінг «Відновлення втраченої інформації та документів про майно територіальної громади»

17 грудня - тренінг «Відновлення втраченої...

17 грудня 2024 року (вівторок), о 10:30 розпочнеться тренінг на тему: «Відновлення втраченої інформації та документів...

10 December 2024

Ветеранський кемпінг та безпека пішоходів: учасники конкурсу Громада на всі 100

Ветеранський кемпінг та безпека пішоходів:...

10 листопада завершилося голосування та вибір 40 фіналістів серед територіальних громад, які подалися на конкурс...