Наші ЦНАПи: коли місце зустрічі змінити не можна

Одна із реформ за європейським зразком, реалізація якої не викликає відрази у суспільства, — це створення центрів надання адмінпослуг у різних куточках країни. Кременчук свій ЦНАП зумів зробити зразковим — за досвідом до міста приїжджають із інших областей.

На даний момент близько 70 адмінпослуг можуть отримати мешканці Полтавщини у ЦНАПах за місцем проживання. Вони стосуються цивільного стану, бізнесу, нерухомості, земельних ділянок, місця проживання, оформлення соціальної допомоги та багатьох інших сфер нашого життя, які потребують від нас оформлення документів. Частину із цих послуг уже можна отримати, не виходячи з дому, але тільки у Кременчуці. Полтава ж на он-лайн рейки ніяк не стане...

Всілякі послуги важливі

— Наша родина втрапила у халепу: мама загубила акт на землю. Пішов до ЦНАПу в Полтаві і там з’ясувалося — тепер доведеться оформлювати його заново, ніякі дублікати і навіть завірені нотаріусом копії недійсні. Адже самі форми державних актів на землю протягом останніх років змінювалися кілька разів, — розповідає полтавець Володимир Зайцев. — Але, думаю, мені тепер треба буде йти напряму до Держкомзему.

Цей полтавець вперше потрапив до центру надання адмінпослуг при Полтавській міській раді. Але ніякі тутешні нововведення, відсутність черг, швидкі відповіді на запитання не змогли покращити його настрій, зіпсований втратою дороговартісного документу.

Постійні клієнти ЦНАПу в Полтаві в основному задоволені можливостями цього поєднання «прозорого офісу» з «єдиним вікном».

— Мені було потрібне погодження на підприємницьку діяльність. Це безкоштовно і швидко. А щодо самого ЦНАПу — тут в минулому році ввели автоматизовану систему, аби не виникало черг. І ще дуже добре, що розмежували зону прийому документів із приміщенням, де видають уже готові папери, — зазначила підприємець Ірина.

Але не всі підприємці задоволені полтавським ЦНАПом. Наприклад, кременчужанин Олег, який намагався отримати погодження для свого бізнесу в обласному центрі, зазначив: його дезорієнтував сайт центру, на якому довго шукав необхідну інформацію.

Переваги саме кременчуцького ЦНАПу знайшли і спеціалісти iGov в Полтавській області. Так, за даними прес-служби порталу державних закупівель, на користь цього центру — додатковий комфорт (підйомник для людей на візках, інформаційні таблиці із шрифтом Брайля, зона прийому з безкоштовним WI-FI, дитячий ігровий куточок, а також можливість оплатити послуги в банківському терміналі в самому приміщенні ЦНАПу).

До речі, кременчужани змогли створити один із дев’яти найкращих ЦНАПів України — за версією проекту технічної допомоги Європейського Союзу «Центр надання адміністративних послуг як інноваційний інструмент взаємодії влади та громади».

У Полтаві за кременчуцьких колег дуже раді і обіцяють щороку впроваджувати щось нове і корисне для відвідувачів. Поки що той же сайт зробити кращим не в силах, адже діють «у межах виділеного кошторису». Але, виходить, і цього достатньо, аби довіра до послуг адміністраторів ЦНАПу в обласному центрі зростала. Так, у 2016 році тут надали близько 82 тисячі адмінпослуг (більше на 35,7%, ніж у 2015-му), а також майже 90 тисяч консультацій (більше на 62%, ніж у 2015 році).

За словами начальника відділу розвитку підприємницької діяльності ЦНАПу Олександра Болвановича, найпопулярнішої послугою залишається реєстрація та зняття з реєстрації осіб. Ось як про неї розповідає колишня донеччанка Лариса Баранова:

— Я переехала в Полтаву из Донецка еще в 2014 году, потому что являюсь, если хотите, русскоязычной бандеровкой. О моей любви к Украине знали все соседи и многочисленные знакомые, поэтому квартиру с хорошим евроремонтом пришлось продать всего за 16 тысяч долларов и оформить сделку в Мариуполе. В Полтаве я смогла за эти деньги купить убитую двушку, но ни о чем не жалею. Там — война и мракобесие, а здесь — совсем другая жизнь и перспективы. Собственно, я это увидела, среди прочего, оформляя новую прописку в Полтаве: через три дня после заявления получила услугу и стоила она мне — копейки.

Крім того, популярними у ЦНАПі Полтави залишаються послуги ДАБІ, Держгеокадастру та поліції.

У ЦНАПі Кременчука — своя специфіка. Головна відмінність — там активно розвивають он-лайн послуги. Більше 70 адміністративних послуг (перелік постійно оновлюється) можна замовити в електронному форматі з наступним наданням оригіналів документів. Шість послуг можна отримати без відвідування ЦНАПу. Вже є цікава статистика за 2016 рік щодо цього. Так, за допомогою інтернету кременчужани найчастіше замовляли викопіювання з плану міста, довідки про перейменування вулиці та про реєстрацію місця проживання. Начальник ЦНАПу Кременчука Тетяна Печериця зазначає: електронні послуги настільки популярні, що довелося вивести кнопку із ними на головну сторінку сайту. Вона розповідає:

— Існують вагомі чинники бурхливого розвитку ЦНАПу. Це і зацікавленість керівництва міста у створенні зручних та доступних умов для відвідувачів центру. І злагоджена робота колективу, бажання розвиватися та вдосконалюватися, постійний пошук шляхів поліпшення надання адмінпослуг. І статус окремої юридичної особи, який має наш ЦНАП, що дозволяє швидше впроваджувати новації.

Схеми ЦНАПівських коридорів

За підсумками 2016 року ЦНАП у Полтаві надає 69 адмінпослуг, з яких 18 — у межах компетенції вісьмох структурних підрозділів виконкому, 10-ма займаються три місцевих органів виконавчої влади та 41 послуга — у сфері відповідальності 11-ти територіальних органів влади виконавчої.

До речі, наш центр відкрився у 2013 році після відповідного рішення сесії Полтавської міської ради. Цікаво, що він утворився на базі єдиного дозвільного офісу (діяв у приміщенні міськвиконкому з 2005 року, у 2011-му набув статус обласного). Прокоментувати етапи реформування ЦНАПу його співробітники не захотіли без керівника, а начальник управління адмінпослуг Олена Регеда — у відпустці.

Що ж, як бачимо, Кременчук став лідером у наданні адмінпослуг в Україні (хочеться вірити, Полтава теж з часом підтягнеться). Тим часом Полтавська обласна рада лише думає — де і як облаштувати ЦНАП обласного значення. Так, її голова Олександр Біленький ще в минулому році обіцяв віддати під центр приміщення нещасного комунального книжкового магазину «Планета» в центрі міста, який попередньо сам же і позбавив права на існування. Свої грандіозні плани — і в облдержадміністрації. Там у повітрі носиться ідея нового ЦНАПу в приміщенні поруч з будівлею обласної влади. Обидві споруди на ескізі мають кардинально сучасний вигляд (закриті спеціальним енергозберігаючим склом). Власне, у контексті анонсованих змін у більшості читачів інтернет-видання «Полтавщина» виникло запитання: що, більше нікуди витрачати гроші? Тим більше, що ЦНАП Полтави, він же єдиний дозвільний центр обласного значення, вже є, успішно діє і має приміщення для можливого розширення.

ЦНАПи за іноземні кошти

Буквально на минулому тижні закінчилася реєстрація учасників конкурсу для об’єднаних територіальних громад, переможці якого отримають фінансування на відкриття ЦНАПів у своїх ОТГ. Найкращих обере шведська компанія SKL International. В однієї з громад Полтавщини є шанси потрапити до десятки переможців.

Цікаво, що загалом організацією роботи ЦНАПів в Україні серйозно займаються міжнародні організації за свої ж кошти (проекти GIZ, фонду Ф. Наумана, SIDA, USAID і т.д.). Але вони діють, як допоміжна сила. Адже реформування системи надання адмінсполуг почалося ще при минулій владі в Україні — і без політичних вивертів процес триває по сьогодні. Власне, зрозуміло, чому: курс на євроінтеграцію передбачає запозичення європейських стандартів у тому числі в питаннях організації роботи бюрократів. Але немає єдиних стандартів у взаємодії громадян із владою, стверджують експерти Інформаційної кампанії «Сильніші разом!». Кожна країна йде своїм, зручнішим для її жителів, шляхом. Існує лише спільне уявлення про те, якою має бути система надання послуг — швидкою, зручною, з виходом в інтернет.

Так, німецькі центри надання адмінпослуг уже давно пройшли етап реформування. Їхні «єдині дозвільні центри» працюють зазвичай при ратушах і мають стандартний набір послуг, деякі з яких можна отримати і без фізичної присутності — просто відіславши мейлом необхідний пакет документів. Але у Німеччині діє правило — чим більше місто, тим більше адмінпослуг у «центрів для громадян».

Так само легко працюється людям із аналогами ЦНАПів у Польщі, які знаходяться при органах міської або районної влади. Власне, недарма слова «полегшити (життя)» та «вирішити (справи)» мають у польській мові один корінь. Так, кожен район Варшави має свій єдиний центр, де під одним дахом містяться РАГС і паспортний стіл, там реєструється бізнес, вирішуються питання архітектури та містобудування, видаються посвідчення особистості, водійські права, «міські картки» по типу наших проїзних і багато іншого. Питання, що стосуються виборів та податків, теж вирішуються там. Кожен такий осередок, як і в Німеччині, має свій сайт. Через інтернет можна внести зміни в установчу документацію підприємств або записатися на певну годину на прийом до спеціаліста.

Що стосується України, то можна сказати з упевненістю: діяльність ЦНАПів наші бюрократи відпрацювали. Якщо кількість послуг збільшуватиметься, частина із них буде безкоштовною та надаватиметься он-лайн — очевидно, що особливих претензій до таких центрів ні в кого не виникатиме.

 

Область:

Полтавська область

Джерело:

«Полтавщина»

Поділитися новиною:

Читайте також:
Daefad28906a9e2d9588dc785f06e4bf

24 листопада 2017

Децентралізація незворотна, а інвестиції у...

24 листопада у Чернігові пройшов регіональний форум «Інвестиції & Децентралізація». Цей захід став комунікативним...

43c7f2362a5b254cf7875fa823313240

24 листопада 2017

Від об’єднання до успіху. Журналісти навідалися...

По дорозі від Якушинець, які безпосередньо межують з Вінницею, до віддаленого на понад 100 кілометрів Томашполя...

A6815f7f526753d8738320f8d3cfc11e

24 листопада 2017

Що необхідно для розвитку спроможних громад – у...

Повна концентрація на стрімкий розвиток, багато терпіння, проектні плани, стратегія – основні чинники, необхідні для...