До уваги об’єднаних територіальних громад Миколаївської області: організація надання соціальних послуг в ОТГ

Міністерством соціальної політики разом зі структурними  підрозділами  з питань соціального захисту населення обласних, Київської міської державних адміністрацій та  територіальними центрами соціального обслуговування опрацьовано питання організації надання соціальних послуг в об’єднаній територіальній громаді в умовах децентралізації влади.

Запропоновано два варіанти організації надання соціальних послуг в об’єднаній територіальній громаді, що пропонуються для врахування  у подальшій роботі.

Так, для виконання власних  повноважень у сфері надання  соціальних послуг у структурі виконавчого комітету об’єднаної територіальної громади пропонується утворити  відповідний  структурний підрозділ (відділ чи сектор) або покласти повноваження на відповідальних працівників виконавчого органу (фахівця із соціальної роботи).

Основними завданнями відповідального підрозділу/ відповідальної особи доцільно визначити, зокрема, розгляд заяв осіб, які опинилися в складних життєвих обставинах, про отримання соціальних послуг і підготовку  проекту рішення про надання соціальних послуг або відмову  в їх наданні.

Передбачається, що безпосереднє надання соціальних послуг забезпечуватимуть надавачі соціальних послуг, зокрема: територіальні центри соціального обслуговування, центри соціальних послуг, недержавні організації, що надають  соціальні послуги, фізичні особи-підприємці.

Основними завданнями надавачів соціальних послуг мають бути:

визначення індивідуальних потреб отримувача соціальних послуг;

складання індивідуального  плану надання соціальних послуг;

укладання договору між надавачем  та отримувачем соціальних послуг;

забезпечення якісного надання соціальних послуг відповідно до державних стандартів соціальних послуг;

внутрішній моніторинг  та оцінка якості надання соціальних послуг.

Запропоновані моделі надання соціальних послуг розроблено з урахуванням норм законів України «Про соціальні послуги», «Про добровільне об’єднання територіальних громад», «Про  співробітництво територіальних громад».

Відповідно до статті 46 Конституції України передбачено право громадян на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати  працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості  та в інших випадках, передбачених законом, зокрема, через створення  мережі державних , комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, зокрема, такі власні повноваження  органів місцевого самоврядування  у сфері  соціального захисту населення, як організація для малозабезпечених громадян похилого віку, інвалідів будинків – інтернатів побутового обслуговування та безоплатного харчування.

Законом України «Про соціальні послуги», зокрема, визначено, що соціальні послуги надаються  організаціями, підприємствами, установами відповідно до державних стандартів надання соціальних послуг. Попри це, у  результаті створення  та організації роботи в об’єднаних територіальних   громадах спостерігається порушення конституційних прав громадян на догляд. Так, скорочується мережа існуючих територіальних центрів соціального обслуговування, соціальних робітників включають до складу виконкомів об’єднаних територіальних громад, громадян знімають  з обслуговування  та залишають  без надання соціальних послуг.

Опис алгоритму роботи  в ОТГ, у якій немає надавача соціальних послуг

Якщо в ОТГ-1 немає надавача соціальних послуг, а в ОТГ-2 є надавач соціальних послуг, то відповідальний підрозділ чи відповідальна особа ОТГ-1 забезпечує надання соціальних послуг шляхом:

Проведення  соціального замовлення соціальних послуг;

Співробітництва відповідно до Закону України «Про співпрацю територіальних громад»:

делегування  одному із суб’єктів співробітництва іншими суб’єктами  співробітництва виконання одного чи кількох  завдань з переданням йому відповідних ресурсів;

реалізації спеціальних проектів, що передбачає координацію діяльності суб’єктів співробітництва та акумулювання ними  на визначений період ресурсів  із метою спільного проведення відповідних заходів;

спільного фінансування  (утримання) суб’єктами співробітництва підприємств, установ та організацій комунальної форми власності – інфраструктурних об’єктів;

утворення суб’єктами співробітництва спільних  комунальних  підприємств, установ та організацій -  спільних інфраструктурних об’єктів;

утворення суб’єктами співробітництва спільного органу управління для спільного  виконання визначених законом повноважень.

Особи, які опинились у складних життєвих обставинах і потребують сторонньої допомоги, відповідно до закону звертаються із заявою до відповідного підрозділу/відповідної особи ОТГ-1 за місцем  свого проживання.

Відповідний підрозділ /відповідна особа ОТГ-1  розглядає заву, надсилає необхідні запити до відповідних органів, установ, закладів: до закладу охорони здоров’я за місцем проживанням  громадянина – для  одержання  медичного висновку про його здатність до самообслуговування та потребу в постійній  сторонній допомозі (далі – медичний висновок);  до відповідних підприємства, установи, організації, що надають  послуги з утримання  будинків і споруд та прибудинкових територій, або виконавчого органу сільської (селищної) ради за місцем  реєстрації громадянина – для  отримання довідки про склад сім’ї або про зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб; до територіального  органу ДФС – для отримання довідки про доходи  громадянина (у разі потреби).

На підставі  відповідей  на зазначені запити відповідальний підрозділ /відповідальна особа ОТГ-1 приймає рішення про надання соціальних послуг і надсилає його  разом із заявою, медичним висновком, довідкою про склад сім’ї, довідкою про доходи громадянина та іншими необхідними документами відповідному підрозділу/ відповідній особі ОТГ-2, з якою  укладено договір про співробітництво територіальних громад.

Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово–комунального господарства від 27.08.2014 року №233 затверджено Примірні форми договорів про співробітництво територіальних громад.

Опис  алгоритму роботи в об’єднаній територіальній громаді, у якій є надавач  соціальних послуг

Особи, які опинились  у складних життєвих обставинах і потребують  сторонньої допомоги, відповідно до закону звертаються із заявою  до відповідального підрозділу/відповідальної особи ОТГ.

Відповідальний  підрозділ чи відповідальна особа розглядає заяву та надсилає необхідні запити:

до відповідних органів, установ, закладів, зокрема до закладу охорони здоров’я за місцем проживання громадянина, - для одержання медичного висновку про його здатність до самообслуговування та потребу в постійній сторонній  допомозі (далі – медичний висновок);

до відповідних підприємства, установи, організації, що надають послуги з утримання будинків і  споруд та прибудинкових територій, або виконавчого  органу сільської ради за місцем реєстрації громадянина – для отримання  довідки про склад сім’ї або  зареєстрованих у житловому  приміщенні/ будинку осіб; до територіального органу ДФС – для отримання довідки про доходи громадянина.

На підставі  відповідей на зазначені запити відповідальний підрозділ/відповідальна особа приймає рішення про надання соціальних послуг і надсилає його разом із заявою, медичним висновком, довідкою про склад сім’ї, довідкою про доходи громадянина та іншими необхідними документами надавачові соціальних послуг.

Область:

Миколаївська область

Source:

Сайт Миколаївської ОДА

Share the news:

Read more:

28 March 2024

Громадам важливо розуміти правові підстави залучення волонтерів

Громадам важливо розуміти правові підстави...

Програма U-LEAD організувала для посадових осіб ОМС інформаційну сесію, присвячену особливостям залучення волонтерів,...

28 March 2024

Створення молодіжних рад в територіальних громадах - U-LEAD запрошує до участі у новій програмі

Створення молодіжних рад в територіальних...

«U-LEAD з Європою» запрошує представників громад долучитися до Програми підтримки «Створення молодіжних рад в...

28 March 2024

Громадам Чернігівщини та Харківщини допоможуть розробити комплексні плани просторового розвитку

Громадам Чернігівщини та Харківщини допоможуть...

Залучення інвестора, збільшення місцевого бюджету, нові робочі місця – громади Чернігівщини та Харківщини розробляють...

28 March 2024

Як громади вистояли на початку великої війни – дослідження Центру спільних дій

Як громади вистояли на початку великої війни –...

Збереження управлінських команд, що залишилися працювати в критичний момент, – головний фактор стійкості громад. До...